Αν δεν με απατά η μνήμη μου, πρέπει να ήταν πίσω στο 1997 όταν πήγα στη Σεούλ, μετά από πρόσκληση της κορεάτικης φίρμας για επίσκεψη στο εργοστάσιο της Hyundai και της τοπικής Έκθεσης Αυτοκινήτου. Κατά την επίσκεψή μου στα διάφορα τμήματα του εργοστασίου (από γραμμή παραγωγής μέχρι R&D), μου είχε κάνει τρομερή εντύπωση η απίστευτη, σχεδόν απόκοσμη (ή ρομποτική αν θέλετε στα μάτια ενός νεαρού, τότε, με μεσογειακό ταπεραμέντο…), προσήλωση όλων των εργαζομένων σε αυτό που έκαναν. Παρότι υπήρχαν εκατοντάδες δημοσιογράφοι απ’ όλον τον κόσμο και αναγκαστικά χωριζόμασταν σε γκρουπ κατά την ξενάγησή μας στα διάφορα τμήματα, παρά τα νεύματα και τις φιλοφρονήσεις μας, σε καμία περίπτωση δεν καταφέραμε να αποσπάσουμε την προσοχή των υπαλλήλων της εταιρίας και η μόνη επικοινωνία μας ήταν με τους ξεναγούς. Σε μία συζήτηση, μάλιστα, που είχα αργότερα με υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρίας, μου ανέφερε ότι ο πρόεδρος της Hyundai, στην τριαντακονταετή τότε ιστορία της εταιρίας, δεν είχε πάρει ποτέ άδεια για διακοπές!
Η υποδειγματική αυτή στοχοπροσήλωση των Κορεατών, έχει κάνει σήμερα τον όμιλο Hyundai (η KIA από το 1998 ανήκει στον όμιλο) να βρίσκεται στην πεντάδα των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως. Εν μέρει, μάλιστα, δικαιολογεί απολύτως στο πως φτάσαμε στο τώρα και το i30 N.
Ναι! Το πρώτο καθαρόαιμο «GTi» της εταιρίας είναι γεγονός! Το μικρομεσαίο i30 στην 5θυρη μορφή του, πήρε το βάπτισμα του πυρός από το νεοσύστατο «N Division» της Hyundai και είναι το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρίας που εισέρχεται στον πραγματικό κόσμο των υψηλών επιδόσεων και της χαράς της οδήγησης! Σε μία άκρως ανταγωνιστική κατηγορία, μάλιστα, με αντιπάλους εγνωσμένης αξίας όπως το Honda Civic Type R, το Ford Focus ST, τα Peugeot 308 GT και GTi, το Renault Megane RS, το Seat Leon Cupra και το VW Golf GTI. Και αυτή είναι μόνο η αρχή, καθώς το γράμμα «N» θα «φορεθεί» σχεδόν από ολόκληρη τη γκάμα της Hyundai με τις πληροφορίες να θέλουν το i30 fastback να είναι το δεύτερο μοντέλο της εταιρίας που θα δούμε μέσα στο 2018 με αυτά τα διακριτικά (θα ακολουθήσουν πιθανότατα το Tucson και i20).
Από που προέρχεται «Ν»; Από την πόλη Namyang, της N.Κορέας, εκεί όπου βρίσκεται το κέντρο έρευνας και τεχνολογίας της Hyundai και γεννήθηκε η σειρά Ν, και την πίστα του Nürburgring στη Γερμανία, όπου βρίσκεται το Ευρωπαϊκό κέντρο δοκιμών της εταιρίας (εντός πίστας υπάρχει ένα σικέιν που σχηματίζει το γράμμα «Ν»). Επικεφαλής του «N Division» είναι ο Albert Biermann. Δεν αναφέρουμε τον 62χρονο Γερμανό επειδή αυτή τη στιγμή είναι το δεύτερο πιο υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου που δεν έχει καταγωγή από την Κορέα, πίσω από τον Peter Schreyer. Αλλά γιατί διαθέτει πλουσιότατο βιογραφικό, με αποκορύφωμα τη θέση του ως διευθυντή για 7 χρόνια στο «M Division» της BMW (ήταν στέλεχος της για περισσότερα από 27 χρόνια)! Στα τέλη του 2014 μεταπήδησε από το «M» στο «N» της Hyundai και αυτό από μόνο του λέει πολλά.
Μπορεί η Hyundai να μην ανακοινώνει επίσημα κάποιο χρόνο για το Nurburgring, αλλά το i30 N έχει «γράψει» στο Nordschleife περισσότερα από 10.000 χλμ δοκιμών εξέλιξης, ενώ έχει συμμετάσχει δύο φορές στον 24ωρο αγώνα του Nürburgring.
Υπάρχουν δύο εκδόσεις, με τη βασική να αποδίδει 250 ίππους και να κοστίζει 26.990 ευρώ, ενώ η Performance Pack που οδηγήσαμε στην πίστα των Μεγάρων, αποδίδει 275 ίππους και το ταμπελάκι της αντιπροσωπείας αναγράφει 28.750 ευρώ.
Σχεδιαστικά, δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ των δύο, αλλά ούτε ακρότητες γενικά. Ξεχωρίζει άμεσα από τα συμβατικά «αδερφάκια», ιδίως με το ειδικό για την περίσταση Performance Blue χρώμα. Τονισμένοι θόλοι, 18άρες ή 19άρες ζάντες (4 και 8 mm αντίστοιχα χαμηλότερο σε σχέση με τις «απλές» εκδόσεις), LED φωτιστικά, πιο επιθετικό bodykit σε μαύρο με κόκκινες λεπτομέρειες, επίπεδο πάτωμα, μεγάλοι αεραγωγοί, αεροτομή οροφής με τριγωνικό φως φρένων, και διαχύτης πίσω με διπλή απόληξη της εξάτμισης, τονίζουν ένα αρκετά εντυπωσιακό και δυναμικό σύνολο. Οι διαφορές ανάμεσα στην απλή και Perfomance έκδοση, έχουν να κάνουν με τις 19άρες ζάντες, στις οποίες διακρίνονται και οι κόκκινες δαγκάνες με τα μεγαλύτερα φρένα στη δεύτερη περίπτωση (αεριζόμενοι δίσκοι 330 mm με απλούς πίσω 300 mm, έναντι 345 και 314 αντίστοιχα στην Performance). Στη Performance υπάρχει και στάνταρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (e-LSD).
Σπορ καθίσματα, αλουμινένια πεντάλ, κοντός επιλογέας για το 6άρι μηχανικό κιβώτιο (αργότερα θα υπάρχει και διπλού συμπλέκτη), οθόνη αφής 8’’ για το infotainment (με Apple CarPlay, Android Auto και πλοήγηση TomTom) και flat-bottom τιμόνι με δυο κουμπιά για τα προγράμματα οδήγησης δημιουργούν ένα πολύ ευχάριστο περιβάλλον εργασίας για τον οδηγό. Στην οθόνη μπορούν να εμφανιστούν και τα προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal, Sport, N και N Custom), ενώ υπάρχουν ενδείξεις με πληροφορίες σχετικά με την ισχύ, τη ροπή, το turbo, μέχρι και «g-meter», αλλά και χρονόμετρο. Στην υπηρεσία του οδηγού υπάρχει ακόμα και «Launch Control», ενώ το σύστημα ηλεκτρονικής ευστάθειας ESC είναι πλήρως απενεργοποιούμενο σε δύο στάδια, με το μεσαίο να σε αφήνει να «παίζεις» με δίχτυ ασφαλείας. Στο τιμόνι υπάρχει και διακόπτης ενεργοποίησης της λειτουργία «rev-matching» για όποιον δεν θέλει να κάνει το παραδοσιακό «μύτη-τακούνι» στα πεντάλ, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στο N Custom πρόγραμμα υπάρχουν 1.944 επιλογές παραμετροποίησης! Τι άλλο; Ακόμα και μπάρα θόλων στο χώρο αποσκευών των 395 λίτρων που αφαιρείται εύκολα, ρυθμιζόμενη βαλβίδα εξαγωγής για ακόμα πιο πωρωτικό ήχο στο πρόγραμμα «N», αλλά και ενεργή ανάρτηση.
Ο δίλιτρος T-GDI turbo της οικογένειας Theta, αποδίδει 353 Nm ροπής και στις δύο εκδόσεις ιπποδύναμης και με ενεργοποιημένο το launch control, η πίεση του turbo φτάνει το 1,5 bar. Σε λειτουργία οverboost και για 8’’ ανά 3 λεπτά η μέγιστη ροπή αγγίζει τα 378 Nm. Όλα αυτά σημαίνουν 0-100 km/h σε 6,4’’ για την βασική έκδοση και 6,1 για την Performance, ενώ η τελική αγγίζει τα 250 km/h και στις δύο περιπτώσεις με τη μικτή κατανάλωση να κυμαίνεται στα 7 l/100 km και τις εκπομπές CO2 στα 159 g/km (7,1 και 163 αντίστοιχα για την Performance).
Τι διαπιστώσαμε στους μόλις τρεις γύρους που κάναμε με την έκδοση Performance στην πίστα των Μεγάρων; Πραγματικά και χωρίς περιστροφές, η Hyundai δημιούργησε με την πρώτη κιόλας προσπάθεια ένα πολύ καλό «GTi», άκρως ενδιαφέρον οδηγικά. Με πολύ καλή θέση οδήγησης, ακριβές και «γεμάτο» από αίσθηση τιμόνι, γρήγορο και σαφές κιβώτιο, δυνατά και ακούραστα φρένα, εξαιρετικά στιβαρό πλαίσιο, ελαστικό και πολύ δυνατό μοτέρ σε όλο το φάσμα των στροφών, το i30 N αγκαλιάζει τον πραγματικό οδηγό ακόμα και εντός πίστας. Η πρόσφυση από τα ειδικά για το αυτοκίνητο Pirelli P Zero UHP (Ultra High Performance) είναι πολύ μεγάλη και το εμπρός μέρος αρκετά πιστό στις εντολές του πηδαλιούχου. Όλα αυτά, μάλιστα, σε ένα εξαιρετικά φιλικό προς τον χρήστη σύνολο, αρκετά άνετο, παρά τον ειδικό του χαρακτήρα (ιδίως στο πρόγραμμα Comfort), που δεν μοιάζει τόσο απόλυτο και μπορεί να συγχωρέσει λάθη.
Οκ! Μπορεί να μην είναι τόσο «πολεμικό» και «ξυραφένιο», μπορεί οι πιο σκληροπυρηνικοί να θελήσουν ένα πιο ζωηρό πίσω μέρος, αλλά το αποτέλεσμα δεν αλλάζει για ένα πραγματικό hot hatch που δύσκολα του προσάπτεις κάτι αρνητικό. Αν συνυπολογίσουμε μάλιστα την τιμή και τα πέντε χρόνια εγγύησης, τότε η ιστορία γίνεται ακόμα καλύτερη. Αν δεν ξέραμε, θα ορκιζόμασταν ότι εκεί στη Namyang δημιουργούν αυτοκίνητα του είδους εδώ και χρόνια! Ο Biermann και η παρέα του μπορεί να χαμογελά!
Εμείς, πάντως, έστω και για λίγο, το ευχαριστηθήκαμε!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: HYUNDAI (Γ. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ)