Μπορεί το Grandland X να αποτελεί το τρίτο μέλος της οικογένειας SUV της OPEL (Crossland X, Mokka X), αλλά μαζί με το μικρότερο Crossland X αποτελούν τη νέα σελίδα της γερμανικής εταιρίας. Και αυτό, όχι μόνο επειδή ήρθαν στην εποχή που πλέον η Opel βρίσκεται υπό τη σκέπη των Peugeot και Citroen, αλλά και για το γεγονός ότι η γερμανική εταιρία συνεργάστηκε αρκετά χρόνια τώρα με το Groupe PSA για τη δημιουργία τους, πολύ πριν ολοκληρωθεί η εξαγορά της από το γαλλικό όμιλο. Η συνεργασία αυτή, δεν ήρθε μόνο επειδή δεν θα μπορούσε η Opel να επαναπαυθεί στην τεράστια εμπορική επιτυχία των Astra και Corsa, αλλά και για να αντιμετωπίσει τη διαφαινόμενη… βροχή από crossover και SUV της τελευταίας δεκαετίας.
Εν προκειμένω, το Grandland X βασίζεται στην πλατφόρμα EMP2, όπερ σημαίνει ότι χτίστηκε σε σωστές βάσεις. Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται, οπότε το γεγονός ότι πάτωμα και μηχανικά μέρη είναι δανεισμένα από το Peugeot 3008 (αναδείχτηκε «Car of the Year» το 2017 στην Ευρώπη), λέει πολλά από μόνο του. Με μήκος που αγγίζει τα 4.477 mm, πλάτος στα 1.856 mm και ύψος στα 1.609 mm, είναι κατά 20 cm μεγαλύτερο από το Mokka X και τοποθετείται ουσιαστικά στο ανώτερο άκρο της κατηγορίας C-SUV, με τη «συνομοταξία» που ξεκίνησε πριν από μία δεκαετία το Nissan Qashqai να βρίσκεται απέναντί του.
Οι εξωτερικές του διαστάσεις σε συνδυασμό με το μεταξόνιο των 2.675 mm, εξασφαλίζουν ένα πολύ άνετο και ευρύχωρο εσωτερικό, όπου ακόμα και ένας τρίτος επιβάτης θα βολευτεί με μικρές παραχωρήσεις στο πίσω κάθισμα, καθώς το πάτωμα σε αυτό το σημείο είναι επίπεδο χωρίς τούνελ μετάδοσης. Μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών με 488 λίτρα όταν υπάρχει ρεζέρβα ανάγκης και 514 με κιτ επισκευής, ενώ με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων ο χώρος αυτός αγγίζει τα 1.652 λίτρα. Πρακτικό είναι και το διπλό δάπεδο, ενώ πολύ εύκολη είναι και η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων με το τράβηγμα δύο μοχλών στα πλαϊνά του χώρου αποσκευών. Τη λειτουργικότητα έρχεται να συμπληρώσει και η ηλεκτρική πίσω θύρα (στις πλούσιες εκδόσεις), που ανοίγει και αυτόματα με την κίνηση του ποδιού κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα.
Αισθητικά, μπορεί να είναι πιο «συμβατικό» σε σχέση με το γαλλικό «αδερφάκι» του, αλλά έχει δικό του χαρακτήρα και είναι ένα από τα πιο όμορφα και σύγχρονα Opel. Μυώδες αμάξωμα, αλλά με λιτές και αρμονικές γραμμές που δημιουργούν ένα αρκετά κομψό αποτέλεσμα. Μεγάλη είναι και η διαφοροποίηση σε σχέση με το 3008 και στο εσωτερικό, με αυτό του Granland X να δανείζεται πάρα πολλά στοιχεία από το Astra. Αρκετές και πρακτικές είναι οι θήκες για μικροαντικείμενα που κάνουν την καθημερινή συμβίωση πιο εύκολη, ενώ και η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή με τα ψηλά τοποθετημένα ανατομικά καθίσματα AGR να είναι αρκετά άνετα. Η αντιληπτή ποιότητα με τα μαλακά υλικά κινείται σε υψηλά επίπεδα, ενώ στον εξοπλισμό μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνονται από οθόνη αφής 8΄΄ για το σύστημα infotainment (7΄΄ στη βασική) με θύρα USB, Bluetooth, Apple Car Play και Android Auto, βάσεις για ασύρματη φόρτιση, κάμερα 360 μοιρών, προβολείς LED, μέχρι θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι, ambient φωτισμός. Στο αυτοκίνητο δοκιμής υπήρχε και το γνωστό πλέον σύστημα συνδεσιμότητας και άμεσης βοήθειας επί 24ώρου βάσης Opel OnStar. Θα πρέπει να σημειώσουμε, όμως, ότι το συγκεκριμένο σύστημα θα σταματήσει να διατίθεται στα μοντέλα της Opel και θα αντικατασταθεί από το νέο αντίστοιχο σύστημα που θα εξελίξει το γκρουπ PSA με το όνομα Opel Connect.
Κάτω από το καπό του Grandland X δοκιμής υπάρχει το γνωστό μηχανικό σύνολο 1.6 BlueHDi του Groupe PSA (1.6 CDTI το λέει η Opel) των 120 ίππων και 300 Nm μέγιστης ροπής από τις 1.750 rpm. Πολιτισμένος σε λειτουργία για diesel και αρκετά δυνατός από χαμηλά διαθέτει άφθονα αποθέματα ροπής στις μεσαίες στροφές και δεν δείχνει να «ξεψυχάει» ιδιαίτερα ακόμα και στις υψηλές στροφές. Σε συνδυασμό με το μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων χαρίζει καλές επιδόσεις στο αμάξωμα των 1.365 κιλών με το κλασικό 0-100 km/h να πραγματοποιείται σε 11,8΄΄ και την τελική να αγγίζει τα 189 km/h. Μπορεί να μην κινείσαι και σε ρυθμούς… GTi, αν εκμεταλλευτείς σωστά τη ροπή του μπορείς να κινηθείς εύκολα σβέλτα. Το πολύ θετικό είναι ότι μερικές φορές κάναμε επίτηδες «rolling start» από 800 rpm ακόμα και με 3η σε ελαφρώς ανηφορικό κομμάτι και δεν έδειξε να «σκορτσάρει σε κάποιο σημείο. Στα θετικά του και η κατανάλωση πετρελαίου που μετά το τέλος της δοκιμής με πιεσμένη οδήγηση κινήθηκε κατά μέσο όρο στα 6,7 l/100 km. Αν είσαι πολύ προσεκτικός με το δεξί πεντάλ και εκμεταλλευτείς και το πολύ καλό star/stop, τότε μπορεί να δεις και λίγο πάνω από τα 4,0 l/100 km που ανακοινώνει το εργοστάσιο.
Στο δρόμο, μεγάλη εντύπωση κάνει η εξαιρετική ποιότητα κύλισης και το πόσο ήσυχα ταξιδεύει ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες. Η ανάρτηση χαρίζει «γαλλική» άνεση, περιορισμένες κλίσεις στις στροφές και σε συνδυασμό με τα ContiCrossContact της Continental στις 18άρες ζάντες αλουμινίου, υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Το αμάξωμα είναι στιβαρό, αλλά ο έλεγχος του αμαξώματος υπό πίεση γίνεται με μικρότερη ακρίβεια σε σχέση με το 3008. Σε κάθε περίπτωση, όμως, το Grandland X δείχνει απόλυτα σταθερό και ασφαλές με τις αναμενόμενες τάσεις υποστροφής να ελέγχονται πολύ εύκολα και το σύστημα ευστάθειας ESC να λειτουργεί πολύ καλά. Το σχετικά «ελαφρύ» αλλά αρκετά ακριβές τιμόνι με την όχι και τόσο καλή πληροφόρηση και το λίγο ασαφές «κούμπωμα» στο κιβώτιο ταχυτήτων, θα αποθαρρύνουν ελαφρώς τον πιο ενθουσιώδη οδηγό, αλλά τα φρένα είναι αρκετά δυνατά και αποτελεσματικά. Μπορεί να μην υπάρχουν τετρακίνητες εκδόσεις (μέχρι τουλάχιστον να εμφανιστεί η υβριδική έκδοση), αν εκμεταλλευτείς όμως τα 188 mm της απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος και το ηλεκτρονικό σύστημα IntelliGrip με τα πέντε προγράμματα οδήγησης (κανονική με ESC, λάσπη, άμμος, χιόνι, απενεργοποίηση ESC) που μεγιστοποιεί την ελκτική πρόσφυση των εμπρός τροχών, τότε το Grandland X δεν θα πει και όχι σε μικρές… περιπέτειες εκτός δρόμου. Ίσως, μάλιστα, και λίγο μεγαλύτερες από ό,τι υπονοεί η κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς.
Με τον βασικό εξοπλισμό να συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων ζάντες αλουμινίου 17”, προβολείς ομίχλης, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, cruise control, σύστημα προειδοποίησης ακούσιας αλλαγής λωρίδας, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, αισθητήρες βροχής και φώτων, αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας προβολέων και σύστημα infotainment R 4.0 IntelliLink με έγχρωμη οθόνη αφής 7″, η τιμή των 26.300 ευρώ για το diesel κρίνεται ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Και όλα αυτά για ένα ιδιαίτερα ευρύχωρο, κομψό, ποιοτικό και ολοκληρωμένο SUV.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: OPEL (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ)
Tech Info
OPEL GRANDLAND X 1.6 CDTI 120 PS
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO
ΚΑΥΣΙΜΟ: ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc): 1.560
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm]: 87(120)/3.500
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm): 300/1.750
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΜΗΧΑΝΙΚΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΚΙΝΗΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΜXΠXΥ (mm): 4.477×1.856×1.609
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm): 2.675
ΒΑΡΟΣ (kg): 1.365
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l) min/max: 514-1.652
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h): 189
0-100 km/h: 11,8’’
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100 km)
ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: 4,7/3,5
ΜEΙΚΤΗ: 4,0
ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,7
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km): 104
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 26.300 ευρώ
ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 101,92 ευρώ