Ορισμένοι θα ισχυριστούν ότι το σύμπαν συνωμότησε, αλλά εκ του αποτελέσματος νιώθεις ότι ο ευρωπαίος περίμενε καιρό αυτό το C-SUV, προτού καν περάσει από τη γραμμή παραγωγής. Το Nissan Qashqai ξεκίνησε πριν από μία δεκαετία ως το απόλυτο αντίδοτο στα «Golf» της εποχής και στην κυριολεξία χτύπησε «φλέβα χρυσού» με τις πωλήσεις του να είναι περισσότερες από 2,3 εκατομμύρια και το μερίδιο αγοράς του να ξεπερνάει το 10% παρότι πλέον υπάρχουν περισσότεροι από 20 ανταγωνιστές στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία, αυτή των compact crossover. Ένα όχημα «τα πάντα όλα» που έχει ανάστημα μικρομεσαίου και συνδυάζει στοιχεία από SUV και MPV αποτελεί ηχηρή απάντηση για τα κλασικά hatchback στη μικρομεσαία κατηγορία.
Με τη δεύτερη γενιά του να βρίσκεται ήδη από το 2013 στο προσκήνιο, η Nissan έδρασε προληπτικά και προχώρησε στην ανανέωσή του για να παραμείνει ο «βασιλιάς» των crossover από πλευράς πωλήσεων. Οι εξωτερικές αλλαγές εντοπίζονται κυρίως στο νέο «πρόσωπο» του Qashqai και έχουν αυξήσει το συνολικό μήκος κατά 17 mm (από 4.377 σε 4.394 mm), ενώ το πλάτος (1,806 mm) και το ύψος (1.598 mm) παραμένουν αμετάβλητα.
Ανασχεδιασμένο εμπρός καπό, νέος προφυλακτήρας με αεραγωγούς στα πλαϊνά, προβολείς ομίχλης σε χαμηλότερη θέση, νέα μάσκα «V-motion», ανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα εμπρός τα οποία στις πιο πλούσιες εκδόσεις είναι full LED, νέος προφυλακτήρα πίσω και επανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα τύπου LED με μεγαλύτερο «μπούμερανγκ» στο εσωτερικό συνθέτουν εν πολλοίς τη ανανεωμένη εικόνα εξωτερικά. Η νέα κεραία τύπου «πτερυγίου καρχαρία» στην οροφή και οι ζάντες 17, 18 και 19 ιντσών συμπληρώνουν την εικόνα του facelift μαζί με δύο νέα χρώματα αμαξώματος (Vivid Blue και Chestnut Bronze).
Η πρώτη αλλαγή που αντιλαμβάνεσαι στο αναβαθμισμένο ποιοτικά και με ελαφρώς πιο premium αίσθηση εσωτερικό είναι το νέο τιμόνι (που είδαμε και στο Micra) με την πιο… χορταστική στεφάνη (από 34 στα 37,5 mm η διάμετρος), το οποίο έχει κατά 17% μεγαλύτερο επάνω μέρος για καλύτερη ορατότητα του πίνακα οργάνων. Υπάρχουν νέα καθίσματα, νέες επενδύσεις, όλα τα ηλεκτρικά παράθυρα είναι πλέον αυτόματα και τα χειρίζεσαι από το κλειδί. Την προσοχή στην κεντρική κονσόλα τραβάει το ανανεωμένο σύστημα infotainment με την οθόνη αφής 7 ιντσών (5’’ στις βασικές εκδόσεις), το οποίο διαθέτει ψηφιακό ραδιόφωνο (DAB) και πιο φιλικό «user interface» τόσο στο σύστημα όσο και στην πλοήγηση.
Οι χώροι για τους επιβάτες είναι αρκετά καλοί και με μικρές παραχωρήσεις θα βολευτεί και τρίτος επιβάτης στο πίσω κάθισμα. Εργονομικά «φάουλ» δεν υπάρχουν ενώ οι πολλές και πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα συνθέτουν ένα λειτουργικό περιβάλλον σε καθημερινή χρήση. Ο χώρος αποσκευών φτάνει από τα 430 στα 860 λίτρα με την αναδίπλωση (60:40) των πίσω καθισμάτων. Με το Flexible Luggage Board υπάρχει μάλιστα η δυνατότητα διαμόρφωσης των διαχωριστικών σε 18 διαφορετικούς συνδυασμούς.
Ο γνωστός πετρελαιοκινητήρας των 1,6 λίτρων αποδίδει 130 ίππους και κυρίως 320 Nm μέγιστης ροπής μόλις από τις 1.750 rpm. Η νέα βαθμονόμησή του τον καθιστά ακόμα πιο αθόρυβο και με λιγότερους κραδασμούς γεγονός που σε κάνει ελάχιστες φορές να καταλάβεις ότι κάτω από το καπό υπάρχει… diesel. Ήταν και παραμένει ένα από τα ατού του Qashqai με πολύ δυνατό «τράβηγμα» σε όλο το φάσμα των στροφών, ενώ δεν θα ήταν άδικο αν λέγαμε ότι πρόκειται για ένα από τα κορυφαία μηχανικά σύνολα στην κατηγορία του. Στο αυτοκίνητο δοκιμής συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο τύπου CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης δηλαδή που η Nissan λέει Χ-Τronic), το οποίο λειτουργεί και ως χειροκίνητο με 7 προεπιλεγμένες σχέσεις.
Οι μηχανικοί της Nissan έχουν κάνει μεγάλη πρόοδο στο να αποφεύγουν τις ιδιαιτερότητες των κιβωτίων αυτού του τύπου και έτσι στην έντονη επιτάχυνση ο «θόρυβος» είναι αρκετά περιορισμένος (πάντοτε σε σχέση με αντίστοιχα κιβώτια) καθώς προσομοιώνει τη λειτουργία ενός συμβατικού κιβωτίου κάνοντας εικονικές αλλαγές σχέσεων. Οι επιδόσεις είναι ικανοποιητικές με το 0-100 km/h να πραγματοποιείται σε 11,1΄΄ και την τελική να αγγίζει τα 183 km/h, παρότι υπολείπονται σε σχέση με το μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων (9,9’’ και 190 αντίστοιχα). Σε κάθε περίπτωση παραμένει και αρκετά οικονομικός με την μέση κατανάλωση μετά το τέλος της δοκιμής μας να κυμαίνεται στα 7,0 l/100 km, ενώ αν είσαι προσεκτικός με το δεξί πεντάλ μπορείς να δεις και μέση κατανάλωση πετρελαίου γύρω από τα 6 l/100 km.
Φωτογραφίες: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ
Καίριες επεμβάσεις υπάρχουν σε ανάρτηση, σύστημα διεύθυνσης και ηχομόνωση με στόχο τη βελτιστοποίηση σε άνεση και ποιότητα κύλισης. Τα πιο μαλακά αμορτισέρ, η μείωση διαδρομής ελατηρίων, η μεγαλύτερη ακαμψία της εμπρός αντιστρεπτικής δοκού και οι αλλαγές στο Active Ride Control που επεμβαίνει ελαφρώς στα φρένα εντός της στροφής για τη μείωση των αναπηδήσεων των εμπρός τροχών και των κραδασμών στο τιμόνι συμβάλλουν θετικά σε αυτήν την κατεύθυνση. Παρότι πιο άνετο σε κάθε περίπτωση το Qashqai «κρύβει» καλά τα 1.596 κιλά του. Παρά το ψηλό κέντρο βάρους και τις ελαφρώς αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και εντέλει θα ακολουθήσει αρκετά πιστά τις εντολές του οδηγού με τις όποιες αντιδράσεις υπό πίεση να είναι εξαιρετικά ομαλές και εύκολα ελεγχόμενες.
Δεν είναι ό,τι πιο «ξυραφένιο» και σπορτίβ σε αίσθηση, αλλά σου εμπνέει μεγάλη εμπιστοσύνη, είναι πολύ εύκολο και αρκετά ευέλικτο, ενώ η γενικότερη αίσθηση είναι αρκετά κοντά σε ένα συμβατικό μικρομεσαίο. Η τιμή του με τον 1.6 diesel ξεκινάει από τα 24.990 στην έκδοση Energy και κρίνεται αρκετά ανταγωνιστική. Αν κάποιος εστιάζει περισσότερο στην άνεση και την χαλαρή οδήγηση τότε του προτείνουμε ανεπιφύλακτα το επιπλέον κόστος των 2.000 ευρώ για το X-Tronic. Προσωπικά θα επιλέγαμε το τετρακίνητο με τον ίδιο κινητήρα μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων και ακριβώς ίδιο κόστος (26.990 ευρώ).
ΝISSAN QASHQAI 1.6 DCI 130 PS X-TRONIC | |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: | 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO |
ΚΑΥΣΙΜΟ: | ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc): | 1.598 |
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm]: | 97(130)/4.000 |
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm): | 320/1.750 |
ΚΙΒΩΤΙΟ: | ΑΥΤΟΜΑΤΟ CVT 7 ΣΧΕΣΕΩΝ |
ΚΙΝΗΣΗ: | ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ |
ΜXΠXΥ (mm): | 4.394×1.806×1.598 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm): | 2.646 |
ΒΑΡΟΣ (kg): | 1.596 |
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l) min/max: | 430-860 |
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h): | 183 |
0-100 km/h: | 11,6’’ |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100 km) | |
ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ/ΜΕΙΚΤΗ: | 5,3/4,4/4,7 |
ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ | 7,0 |
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km) | 122 |
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: | €24.990 (€26.990 ΜΕ CVT) |
ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: | €116,32 |