Το F1 GP Ιταλίας είναι ο 16ος γύρος του πρωταθλήματος Formula 1. Αλλά αυτό δεν είναι κάτι καινούριο για την κορωνίδα του motorsport. «Ο ναός της ταχύτητας», η «μαγική πίστα» για τους φανατικούς tifosi, διανύει το 2022 τον πρώτο αιώνα της ένδοξης ιστορίας της.
Ένας ολόκληρος αιώνας για τη θρυλική πίστα της Monza, που από το 1922 έχει φιλοξενήσει στην ταχύτατη χάραξή της όλα τα λαμπερά ονόματα και αρκετές από τις πιο ένδοξες στιγμές στην ιστορία του Motorsport. Το Autodromo Nazionale di Monza στην ομώνυμη πόλη βόρεια του Μιλάνου, είναι η τρίτη παλαιότερη πίστα έπειτα από την Ινδιανάπολη στις ΗΠΑ και το Brooklands στην Αγγλία και έχει φιλοξενήσει όλα τα GP Ιταλίας (εκτός από αυτό του 1980 που είχε γίνει στην Imola).
Αποκαλείται «ναός της ταχύτητας» γιατί είναι η ταχύτερη πίστα του πρωταθλήματος και είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι το 83% του μήκους της πίστας διανύεται από τους οδηγούς με τέρμα γκάζι! Συνεπώς, οι αμάδες επιλέγουν αεροδυναμικές ρυθμίσεις για τη διαμόρφωση όσο το δυνατόν μικρότερης οπισθέλκουσας και την επίτευξη υψηλότερης τελικής ταχύτητας στις ευθείες.
Η απόδοση και η ισχύς θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην κατάκτηση της νίκης και δεδομένης της υπεροχής της Red Bull σε τελική ταχύτητα στις ευθείες τη φετινή σεζόν, αυτή είναι ίσως η καλύτερη ευκαιρία για τον Max Verstappen (και χωρίς πλέον να έχει και ιδιαίτερο άγχος για το κυνήγι του τίτλου, καθώς η διαφορά που έχει δημιουργήσει ανατρέπεται μόνο με… θαύμα) να κυνηγήσει την πρώτη του νίκη στη θρυλική πίστα της Monza.
Στο στρατόπεδο της Ferrari, θα υπάρχει νέος χρωματισμός με αρκετές πινελιές κίτρινου σε μονοθέσια, φόρμες και κράνη για τον εορτασμό των 75 χρόνων από την ίδρυση της ιταλικής φίρμας (η Ferrari ιδρύθηκε το 1947 με τη Scuderia να πηγαίνει πιο πίσω στο χρόνο και πιο συγκεκριμένα το 1929).
Όσον αφορά στον Lewis Hamilton, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να χρησιμοποιήσει 4η μονάδα ισχύος, γεγονός που θα επιφέρει ποινή στο grid, καθώς o κινητήρας που χρησιμοποίησε στο Spa είναι ακόμα υπό εξέταση έπειτα από τη βίαιη προσγείωση από το ατύχημα με τον Alonso.
Να σημειωθεί ότι οι οδηγοί θα πρέπει να ολοκληρώσουν 53 γύρους στην πίστα των 5.793 μέτρων για να δουν την καρό σημαία, με τη συνολική απόσταση του αγώνα να είναι 306,720 χλμ. Υπάρχουν δύο ζώνες DRS (μεταξύ των στροφών 7-8 και 11-1) και το ρεκόρ ταχύτερου γύρου σε αγώνα το κατέχει ο Rubens Barrichello με Ferrari από το 2004 (1:21.046), ενώ το απόλυτο ρεκόρ ταχύτερου γύρου το έχει ο Lewis Hamilton με Mercedes (1:18.887).
Οι επιλογές της Pirelli για τα ελαστικά
Τα τρία ελαστικά από το μέσο της γκάμας μας επιλέχθηκαν για τη Monza: η C2 είναι η P Zero λευκή/σκληρή γόμα, η C3 είναι η P Zero κίτρινη/μέση γόμα και η C4 είναι η P Zero κόκκινη/μαλακή γόμα.
Το να εξουδετερώσει κανείς την φυσική τάση υποστροφής των φετινών μονοθεσίων στις αργές στροφές της Monza είναι μια πρόκληση καθώς απαιτείται και σταθερό πίσω μέρος για να έχεις καλή ισορροπία στις γρήγορες καμπές.
Η ελκτική πρόσφυση είναι σημαντική, ώστε να έχεις καλή έξοδο προς τις ευθείες με τέρμα γκάζι, που έπονται των πιο αργών και τεχνικών κομματιών της πίστας: ένα ακόμη γνωστό χαρακτηριστικό της Monza είναι τα ψηλά kerbs στα chicanes.
Καθώς επιλέγονται χαμηλές κλίσεις στις αεροτομές για αντίστοιχα χαμηλό αεροδυναμικό φορτίο, αποκτά μεγαλύτερη σημασία η μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση που προέρχεται από τα ελαστικά.
Mario Isola – Διευθυντής Motorsport
«Είναι ένα μεγάλο γεγονός για μας καθώς γιορτάζουμε 150 χρόνια στην έδρα μας, ενώ ταυτόχρονα η Monza συμπληρώνει έναν αιώνα. Οπότε αδημονούμε για τη μεγάλη γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ιταλία.
Νιώθουμε περήφανοι που εφοδιάζουμε τα πιο εξελιγμένα και αποδοτικά μονοθέσια στην ιστορία της Formula 1 με ελαστικά 18 ιντσών. Η Monza είναι πασίγνωστη για τις υψηλές ταχύτητες και τις γρήγορες στροφές. Παίζει καθοριστικό ρόλο η ισορροπία κρατήματος του μονοθεσίου.
Τα πίσω ελαστικά φέτος αναμένεται να παρουσιάσουν λιγότερη υπερθέρμανση. Το αεροδυναμικό φορτίο είναι χαμηλό και οι οδηγοί συχνά αξιοποιούν τις μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις πίσω από κάποιο μονοθέσιο για να κερδίσουν σε ταχύτητα.
Φέτος δεν υπάρχει αγώνας sprint στη Monza, οπότε οι ομάδες θα φτάσουν στο Grand Prix με λιγότερες πληροφορίες από την προηγούμενη φορά. Αυτό πιθανόν να οδηγήσει σε διαφοροποιημένη προσέγγιση στρατηγικής.»
Άλλα νέα motorsport
Formula1
Το τελευταίο τεστ πρωτότυπων slick ελαστικών P Zero για το 2023 θα διεξαχθεί στη Monza την Τρίτη μετά τον αγώνα με τη Red Bull.
WRC
Το θρυλικό Acropolis Rally, ο 10ος γύρος του World Rally Championship, θα διεξαχθεί το ίδιο Σαββατοκύριακο με το Ιταλικό Grand Prix. Ο Ελληνικός αγώνας είναι χωμάτινος και θα χρησιμοποιηθούν τα ελαστικά Pirelli Scorpion.
GT
Είναι βδομάδες με πολύ δράση για το GT World Challenge που χρησιμοποιεί ελαστικά Pirelli. To προηγούμενο Σαββατοκύριακο στο Hockenheim της Γερμανίας κέρδισαν οι di Mies, Niederhauser και Legeret, για λογαριασμό της Audi Santeloc Junior Team. Το επόμενο Σαββατοκύριακο θα έχουμε τον τελευταίο αγώνα του Gt World Challenge Sprint Cup takes στην Βαλένθια της Ισπανίας.
Το πρόγραμμα του F1 GP Ιταλίας
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες Δοκιμές (FP1): 15:00
Ελεύθερες Δοκιμές (FP2): 18:00
Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες Δοκιμές (FP3): 14:00
Κατατακτήριες δοκιμές (QP): 17:00
Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου
Αγώνας (RACE): 16:00