Το F1 GP Αζερμπαϊτζάν στο Baku είναι ο 8ος σταθμός του πρωταθλήματος Formula 1 για το 2022.
Με τον καιρό να παίζει καθοριστικό ρόλο στο Μονακό και το καταστροφικό δεύτερο pit stop της Ferrari για τον Charles Leclerc να χαρίζουν τελικά την πρώτη νίκη του Sergio Perez στο Πριγκιπάτο, ο Μεξικανός έχει μπει και αυτός στο παιχνίδι για τον τίτλο.
Με τον Horner, μάλιστα, να δηλώνει πρόσφατα ότι η Red Bull δεν είναι η «Max Verstappen Racing», οι πιθανότητες για τον Perez μοιάζουν ακόμα καλύτερες. Όλα αυτά, βεβαίως, μένει να τα δούμε και στην πράξη και αν φυσικά ο Checo εκμεταλλευτεί το momentum των τελευταίων αγώνων και στο Baku.
Στο ταχύτατο σιρκουί πόλης του Baku που παραδοσιακά κρύβει αρκετές εκπλήξεις, λοιπόν, αναμένουμε την συνέχεια της κόντρας Red Bull vs Ferrari. Να σημειώσουμε, μάλιστα, ότι είναι και «αγαπημένη» πίστα του Sergio Perez, καθώς το 2021 σημείωσε την πρώτη του νίκη με τη Red Bull.
Μετά τον αγώνα του Μονακό, ο Max Verstappen με τη Red Bull που τερμάτισε μπροστά από τον Leclerc, μεγάλωσε τη διαφορά από το Μονεγάσκο, με τον Ολλανδό να ηγείται του πρωταθλήματος με 125 βαθμούς και τον πιλότο της Ferrari να είναι στη δεύτερη θέση με 116 βαθμούς. Από πολύ κοντά ακολουθεί πλέον και ο Perez με 110 βαθμούς, ενώ στους κατασκευαστές η Red Bull έχει 235 βαθμούς με της Ferrari να ακολουθεί με 199 και τη Mercedes στην 3η θέση με 134.
Θεωρητικά, το Baku ευνοεί τις Red Bull, οπότε η Ferrari θα πρέπει να κάνει την υπέρβαση. Το ίδιο και ο Carlos Sainz, καθώς το Αζερμπαϊτζάν τον δυσκολεύει παραδοσιακά.
Οι πιλότοι θα πρέπει να ολοκληρώσουν 51 γύρους στην πίστα μήκους 6,003 km και θα έχουν στη διάθεσή τους δύο ζώνες DRS. Η πρώτη βρίσκεται στην κεντρική ευθεία και η δεύτερη στην αμέσως επόμενη πίσω ευθεία του εσωτερικού τμήματος. Η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας πάντως, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί και… έκλπηξη.
Η επιλογή των ελαστικών
Για την μοναδική διαδρομή εντός πόλης στο Baku, που συνδυάζει την πολυπλοκότητα του Μονακό με τις ταχύτητες της Monza η Pirelli επέλεξε τις πιο μαλακές γόμες στη γκάμα της.
Έτσι θα έχουμε τη C3 που είναι η P Zero λευκή/σκληρή, τη C4 που είναι η P Zero κίτρινη/μέση, και τη C5 που είναι η P Zero κόκκινη/μαλακή. Είναι η ίδια επιλογή με πέρυσι για το Αζερμπαϊτζάν – μολονότι οι γόμες και οι σκελετοί είναι τελείως διαφορετικοί το 2022.

Χαρακτηριστικά πίστας
Το Baku είναι μια διαδρομή εντός πόλης με ξεχωριστή προσωπικότητα. Συνδυάζει γρήγορες ευθείες με μερικά πολύ στενά και τεχνικά κομμάτια ειδικά γύρω από την διάσημη στροφή 9 στο κέντρο της παλιάς πόλης. Σε αντίθεση με τις μέγιστες κλίσεις στις πτέρυγες στο Monaco, οι ομάδες στο Baku υιοθετούν μέσες κλίσεις.
Αυτό ισορροπεί την απαίτηση για πρόσφυση στις αργές στροφές αλλά και την ανάγκη για υψηλή τελική ταχύτητα στις μεγάλες ευθείες ώστε να πραγματοποιούνται προσπεράσματα. Πίσω στο 2016, ο Valtteri Bottas – τότε οδηγούσε για τη Williams – έφτασε τα 378 km/h (φυσικά με ελαστικά Pirelli). Πρόκειται για ανεπίσημο ρεκόρ της F1 που κρατά ως σήμερα.
Ο καιρός μπορεί να είναι ζεστός, με θερμοκρασίες που υπερβαίνουν τους 50 βαθμούς Κελσίου και το σφιχτό σύμπλεγμα κτιρίων περιμετρικά της διαδρομής έχει ως αποτέλεσμα να εναλλάσσονται περιοχές με φως και σκιά. Ανάλογες διακυμάνσεις παρατηρούνται και στη θερμοκρασία οδοστρώματος σε όλο το γύρο. Πέρυσι η στρατηγική του νικητή ήταν μιας αλλαγής (μολονότι ο αγώνας διακόπηκε με κόκκινη σημαία στο τέλος). Σ’ αυτή την περίπτωση η επιλεγείσα στρατηγική ήταν από μαλακή σε σκληρή με τη μαλακή γόμα να επιλέγεται εκ νέου για το σπριντ των τριών τελευταίων γύρων μέχρι την καρό σημαία. Ωστόσο έχει καταργηθεί η υποχρέωση να εκκινήσεις στον αγώνα με το σετ που έκανες τον ταχύτερο γύρο στο Q2 οπότε μπορεί η στρατηγική να διαφέρει φέτος.

Mario Isola – Διευθυντής Motorsport
«Μέχρι να μπει στο πρόγραμμα η Τζέντα, το Baku ήταν ο ταχύτερος αγώνας της χρονιάς, εντός πόλης. Όμως τα ενεργειακά φορτία της διαδρομής και οι απαιτήσεις είναι σχετικά χαμηλά, καμία στροφή δεν πιέζει ιδιαίτερα τα ελαστικά λόγω της μειωμένης τραχύτητας της ασφάλτου αλλά και των χαμηλών πλευρικών επιταχύνσεων. Αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε την ίδια επιλογή γομών με το Monaco.
Τούτων δοθέντων, οι υψηλές ταχύτητες στο Αζερμπαϊτζάν θέτουν συγκεκριμένες απαιτήσεις στα ελαστικά. Το βασικό σημείο είναι η ελκτική πρόσφυση. Κομβικό για όλες τις ομάδες είναι να βρεθεί το ιδανικό ζύγισμα ανάμεσα στον εμπρός και στον πίσω άξονα: Τα εμπρός ελαστικά πρέπει να είναι στη σωστή θερμοκρασία για να παράγουν πρόσφυση παρά τις μεγάλες ευθείες στις οποίες “κρυώνουν” και τα πίσω ελαστικά δεν πρέπει να πιέζονται πολύ και κατ’ επέκταση να υπερθερμαίνονται στις εξόδους των στροφών.
Η θερμοκρασία οδοστρώματος είναι ασταθής στο Baku, είναι μια διαδρομή συγκεκριμένη, με λίγες τεχνικές προκλήσεις, οι οποίες αφορούν εξίσου όλους τους συμμετέχοντες».

Το πρόγραμμα στο Baku
Παρασκευή 10/06
14:00 FP1
17:00 FP2
Σάββατο 11/06
14:00 FP3
17:00 Κατατακτήριες δοκιμές
Κυριακή 12/06 14:00 Αγώνας

Στα γρήγορα
F1
Το πρόγραμμα δοκιμών εξέλιξης της Pirelli για τα ελαστικά Formula 1 του 2023 συνεχίστηκε την προηγούμενη βδομάδα. Οι οδηγοί της Ferrari, Charles Leclerc και Carlos Sainz δοκίμασαν τόσο τα slick όσο και τα βρόχινα ελαστικά στο Fiorano της Ιταλίας.
WRC
Ο 5ος γύρος του World Rally Championship ήταν ο εντός έδρας αγώνας για την Pirelli: Το Rally Italia-Sardegna. Η Ιταλική φίρμα πήγε στο Alghero τα ενισχυμένα χωμάτινα ελαστικά KX με τα οποία ο Ott Tanak πήρε τη νίκη για την Hyundai.
GT Τα 1000km του Paul Ricard έλαβαν χώρα το προηγούμενο Σαββατοκύριακο: είναι μέρος του GT World Challenge Europe και άλλων σειρών που χρησιμοποιούν αποκλειστικά Pirelli ελαστικά. Ο δεύτερος μεγαλύτερος αγώνας στο ημερολόγιο GT μετά τις 24 ώρες του Spa, διήρκησε 6 ώρες. Νικητές ήταν οι Daniel Serra, Davide Rigon και Antonio Fuoco με την ομάδα Iron Lynx Ferrari που έκανε το 1-2.