Η επιστροφή του ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις έπειτα από οκτώ χρόνια απουσίας στο καλεντάρι του WRC, ήταν αναμφισβήτητα άκρως επιτυχημένη το 2021. Το «Ράλι των Θεών» έχει χρώμα, άρωμα και χαρακτήρα Ελλάδας και είναι ένα από τα πιο σκληρά, απαιτητικά και αγαπημένα για τους οδηγούς του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι.
Η περσινή επιτυχία δεν έφερε κανέναν εφησυχασμό στους ιθύνοντες του δύσκολου εγχειρήματος. Το αντίθετο! Στόχος ήταν και είναι το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις να παραμένει στις κορυφαίες θέσεις του θεσμού. Και αν το 2021 η Super Stage στο Σύνταγμα ήταν το κερασάκι μίας επιτυχημένης διοργάνωσης, το 2022 αναμένεται ακόμα πιο εντυπωσιακό. Το κεντρικό Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας που συμπληρώνει 40 χρόνια επιβλητικής παρουσίας, θα είναι ο χώρος απ’ όπου θα ξεκινήσει το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις με μια φαντασμαγορική υπερειδική διαδρομή σχεδόν 2 χιλιομέτρων στις 8 Σεπτεμβρίου. Τα εισιτήρια, μάλιστα, είναι αρκετά προσιτά για το ευρύ κοινό και ξεκινάνε από 10 ευρώ (διατίθενται από την πλατφόρμα του viva.gr), ενώ αξίζει να αναφερθεί πως περισσότερα από 40.000 εισιτήρια έχουν μέση τιμή 18,5 ευρώ. Όσοι δεν καταφέρουν να εξασφαλίσουν μια θέση στο γήπεδο, θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν απευθείας το εντυπωσιακό event από την ΕΡΤ, καθώς και μέσα από το αφιερωμένο στο ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις pop-up κανάλι της COSMOTE TV.
Παρότι η εντυπωσιακή «EKO SSS Olympic Stadium» θα ξεκινήσει στις 19:30, με τα πρώτα 2 πληρώματα να ξεκινάνε τις προσπάθειές τους στην παράλληλη διαδρομή των 1,95 χλμ. στις 20.08, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μεγάλη γιορτή του αγώνα θα έχει ξεκινήσει πολύ πριν, με δεδομένο ότι οι πύλες του ΟΑΚΑ θα ανοίξουν στις 16:30.
Εκείνη την ώρα θα ξεκινήσουν οι αναγνωρίσεις της διαδρομής για το 3ο γκρουπ πληρωμάτων. Στις 17:00, στην αίθουσα Κασιμάτης του ΟΑΚΑ θα διεξαχθεί ο Παγκόσμιος Τελικός e-Sports WRC – για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην Ελλάδα. Πρόκειται για το εικονικό Πρωτάθλημα WRC που μεταξύ άλλων δημιουργεί ακόμα περισσότερες προοπτικές ώστε ο μηχανοκίνητος αθλητισμός να καταστεί πιο προσβάσιμος στις νεαρές ηλικίες. Στις 18:30, οι κορυφαίοι οδηγοί Ράλι στον κόσμο, καθώς και οδηγοί από όλες τις κατηγορίες που προσμετρούν στο ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις, θα βρεθούν στο Rally Village του OAKA (εντός του περιβάλλοντα χώρου του σταδίου, από την πλευρά της Λ. Ειρήνης) για να υπογράψουν αυτόγραφα στους φίλους του σπορ. Στις 18:30, το ΟΑΚΑ θα «γεμίσει» από τους ήχους του Athens DeeJay 95,2, με τον Μιχάλη Τσαουσόπουλο στα deck, να δίνει τον παλμό λίγο πριν την Εκκίνηση του αγώνα. Στις 19:00, εντός της αγωνιστικής διαδρομής, υψηλοί προσκεκλημένοι θα συνοδηγήσουν σε ένα Ford Fiesta Rally 3 Junior WRC της M-Sport Poland, ενώ στις 19:45, οι οδηγοί της κορυφαίας κατηγορίας του Πρωταθλήματος, θα συγκεντρωθούν στον αγωνιστικό χώρο, για μια αναμνηστική φωτογραφία εμπρός σε δεκάδες χιλιάδες θεατές.
Στην παρουσίαση θα βρίσκεται ο δημοσιογράφος Αντώνης Σρόιτερ, ενώ οι εξειδικευμένοι δημοσιογράφοι Τάκης Πουρναράκης, Παναγιώτης Σεϊτανίδης και Παναγιώτης Τριανταφυλλίδης, θα μεταφέρουν κάθε στιγμή της δράσης στους θεατές.
Το αγωνιστικό μέρος
Τρεις προσθήκες είναι τα highlights του φετινού ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις. Πιο συγκεκριμένα η γνωστή ειδική διαδρομή «Χαρβάτι» (14,02 χλμ.) στην Κορινθία, η Ε.Δ. «Λειβαδιά» (21,21 χλμ.), γνωστή ως «Ευαγγελίστρια» τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και μία διαδρομή που θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά. Πρόκειται για τη «Δάφνη», στο Δήμο Τανάγρας, με μήκος 17,45 χλμ.
Όλα ξεκινάνε το πρωί της Πέμπτης 8 Σεπτεμβρίου με το «Shakedown» στη Λαμία (08.01). Αμέσως μετά τα «θηρία» του WRC θα φορτωθούν στις αυτοκινητάμαξες και θα μεταφερθούν στην Αθήνα, με τα πρώτα δύο πληρώματα να ξεκινούν τις προσπάθειές τους στην «EKO SSS Olympic Stadium» λίγο μετά τη δύση του ηλίου (19:50) στις 20.08. Μετά το πέρας της υπερειδικής, τα 70 πληρώματα θα μεταφερθούν στο Λουτράκι, όπου και θα διανυκτερεύσουν ώστε να είναι κοντά στο σημείο που θα ξεκινήσει η πρώτη αγωνιστική ημέρα του ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις.
Η Παρασκευή (9 Σεπτεμβρίου) που είναι και η πιο απαιτητική αγωνιστικά, περιλαμβάνει έξι ειδικές, με την έναρξη να γίνεται με την ειδική «ΛΟΥΤΡΑΚΙ 1» (07.53). Η ειδική υπήρχε και το 2021, αλλά εφέτος θα έχει την αντίθετη φορά. Αμέσως μετά ακολουθεί η ειδική «ΧΑΡΒΑΤΙ» (08.46) και στις 11.29 έχουμε το «ΛΟΥΤΡΑΚΙ 2». Τα πληρώματα θα μεταφερθούν έπειτα στην καινούρια ειδική «ΔΑΦΝΗ» (13.12) κοντά στις Ερυθρές, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί μία ακόμα νέα ειδική, η «ΛΕΙΒΑΔΙΑ» (15.15), κοντά στην πρωτεύουσα της Βοιωτίας. Παρότι οι διάσημοι «ΒΩΞΙΤΕΣ» (17.53) είχαν αρχικά σχεδιαστεί ως η βραδινή ειδική του ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις, έπειτα από τα προβλήματα ασφάλειας που προέκυψαν στο Ράλι Κένυας, οι διοργανωτές ζήτησαν να γίνει η ειδική υπό το φως της ημέρας.
Το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου έχουμε τις ειδικές «ΠΥΡΓΟΣ» και «ΤΑΡΖΑΝ» που το 2021 είχαν γίνει την τελευταία ημέρα του αγώνα, ενώ νέα είναι η ειδική «ΠΕΡΙΒΟΛΙ» που ξεκινάει λίγο έξω από το ομώνυμο χωριό και τερματίζει κοντά στη Φτέρη. Το πρόγραμμα ξεκινάει στις 08.33 με την ειδική «ΠΥΡΓΟΣ 1», αμέσως μετά έχουμε την ειδική «ΠΕΡΙΒΟΛΙ 1» (09.34) και έπεται ο θρυλικός «ΤΑΡΖΑΝ 1» (11.08). Και οι τρεις ειδικές θα επαναληφθούν για να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα της ημέρας. Στις 14.33 έχουμε την ειδική «ΠΥΡΓΟΣ 2», στις 15.34 την «ΠΕΡΙΒΟΛΙ 2» και στις 17.08 την «ΤΑΡΖΑΝ 2».
Η τελευταία μέρα του αγώνα (Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου), περιλαμβάνει τρεις ειδικές, με το «ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙ» να επαναλαμβάνεται και να αποτελεί και την Power Stage του ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις. Το πρόγραμμα ξεκινάει στις 09.08 με την ειδική «ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙ 1» και στις 10.11 έχουμε την «ΕΛΑΤΕΙΑ-ΡΕΓΓΙΝΙ». Στις 13.18 ξεκινάει η Power Stage του αγώνα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙ 2», με την οποία θα ολοκληρωθεί το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις του 2022.
Τα πληρώματα θα κληθούν να καλύψουν μια συνολική απόσταση 1.189,42 χλμ., με τα 888,07 να αφορούν στις απλές διαδρομές και τις 16 Ειδικές Διαδρομές να αγγίζουν τα 303,30 χλμ. Όπως είναι κατανοητό, το 25,5% είναι Ειδικές και όπως όλα δείχνουν, για μία ακόμη φορά το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις θα δικαιώσει τη φήμη του, ως ένας σκληρός και απαιτητικός αγώνας, όπου άνθρωποι και μηχανές υπόκεινται σε μεγάλες δοκιμασίες.
70 συμμετοχές και… Σούπερ 13!
Συνολικά 70 συμμετοχές με πληρώματα από 31 χώρες κοσμούν τη λίστα εκκίνησης του ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις, που συνεχίζει ό,τι ξεκίνησε πέρυσι: να διευρύνει τη σπουδαία παρουσία του στο διεθνές στερέωμα, έχοντας ως βάση του μοναδικές εικόνες, απόλυτα ταυτισμένες με την Ελλάδα.
Σε πλήρη σύνθεση αναμένονται οι εργοστασιακές ομάδες του WRC. Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνει η παρουσία 13 αυτοκινήτων της κατηγορίας Rally1, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ στην νέα εποχή των υβριδικών αυτοκινήτων. Η πρωτοπόρος στη βαθμολογία των Κατασκευαστών, Toyota Gazoo Racing WRT, θα ξεκινήσει τον αγώνα με τέσσερα Toyota GR Yaris, με τους επικεφαλής στη βαθμολογία και νικητές του EKO Ράλι Ακρόπολις 2021, Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen, σε ρόλο πρώτου βιολιού, πλαισιωμένους από τους Elfyn Evans-Scott Martin, Esapekka Lappi-Janne Ferm και Takamoto Katsuta-Aaron Johnston.
Με τρία i20 Ν έρχεται στην Ελλάδα η Hyundai Shell Mobis WRT. Οι συνήθεις ύποπτοι Ott Tanak-Martin Jarveoja και Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe θα ηγηθούν της προσπάθειας της κορεατικής ομάδας. Το τρίτο Rally1 της Hyundai θα οδηγήσουν οι Dani Sordo-Candido Carrera, οι οποίοι επιστρέφουν στους αγώνες μετά το Ράλι Σαρδηνίας.
Η μεγαλύτερη -αριθμητικά- συμμετοχή αναμένεται από την πολυνίκη του αγώνα, την M-Sport Ford WRT, που ειδικά για το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις ετοιμάζει έξι Puma Rally1! Ανάμεσά τους τα περισσότερα βλέμματα θα συγκεντρώσει o εννέα φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής, Sebastien Loeb. Ο Γάλλος οδηγός, με την Isabelle Galmiche δίπλα του, στην τέταρτη και πιθανότατα τελευταία φετινή του εμφάνιση, επιστρέφει στα χώματα της Ελλάδας για πρώτη φορά έπειτα από δέκα ολόκληρα χρόνια! Ο κατά πολλούς κορυφαίος οδηγός όλων των εποχών, στην τελευταία του συμμετοχή στο Ράλι Ακρόπολις, το 2012, στέφθηκε νικητής με ένα Citroen DS3 WRC.
Μαζί με τον ρέκορντμαν του WRC, θα δούμε τους Craig Breen-Paul Nagle, που ηγούνται της φετινής προσπάθειας της M-Sport Ford, αλλά και τους ταλαντούχους Gus Greensmith-Jonas Andersson, Adrien Fourmaux-Alexandre Coria και Pierre Louis Loubet-Vincent Landais. Όσο για το… εγχώριο ενδιαφέρον, για λογαριασμό της βρετανικής ομάδας θα αγωνιστεί ακόμα ένα Puma Rally1, με τον Ιορδάνη Σερδερίδη στα πηδάλιά του. Ο Έλληνας οδηγός θα πραγματοποιήσει τη δεύτερη φετινή του εμφάνιση με το αυτοκίνητο, με συνοδηγό τον Frederic Miclotte.
Μπορεί τα υβριδικά αυτοκίνητα να κλέβουν την παράσταση, ωστόσο συνολικά 35 συμμετοχές στο WRC2 με αυτοκίνητα τεσσάρων διαφορετικών Κατασκευαστών αναμένεται επίσης να χαρίσουν μοναδικό θέαμα. Ανάμεσά τους οι βασικοί διεκδικητές του τίτλου, Andreas Mikkelsen-Torstein Eriksen (Skoda Fabia Rally2 Evo), Emil Lindholm-Reeta Hamalainen με ίδιο αυτοκίνητο, αλλά και οι περυσινοί Πρωταθλητές στο WRC3, Yohan Rossel-Valentin Sarreaud (Citroen C3 Rally2). Στη μάχη της νίκης θα δούμε και τους πολύπειρους Teemu Suninen-Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally2), Marco Bulacia-Diego Vallejo (Skoda Fabia Rally2 Evo) και Nikolay Gryazin-Konstantin Aleksandrov (Skoda Fabia Rally2 Evo).
Τα ελληνικά πληρώματα
Απέναντί τους, έντεκα ελληνικά πληρώματα με αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2 θα δώσουν τη δική τους μάχη για το καλύτερο. Μεταξύ τους, ο Πρωταθλητής Ελλάδας του 2019 και πρώτος στην άτυπη ελληνική κατάταξη του ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις 2021, Γιώργος Κεχαγιάς, με τον Δημήτρη Σαΐνη (Skoda Fabia Rally2 Evo), όπως και οι νικητές στην κατηγορία PWRC στο Ράλι Ακρόπολις του 2009, Λάμπρος Αθανασούλας-Νίκος Ζακχαίος, με ένα Hyundai i20 N Rally2. Με ίδιο αυτοκίνητο θα δούμε τον Μάνο Στεφανή, ο οποίος συνοδηγό θα έχει τον πατέρα του και έναν εκ των κορυφαίων συνοδηγών στη χώρα μας, Κώστα Στεφανή. Στη μάχη θα βρεθεί και ο περυσινός Πρωταθλητής Ελλάδας, Αλέξανδρος Τσουλόφτας, που φέτος θα αγωνιστεί με τον Ross Whittock, με ένα Volkswagen Polo GTI. Με ενδιαφέρον αναμένεται η πρώτη εμφάνιση του ταλαντούχου Παναγιώτη Ρουστέμη με Skoda Fabia Rally2 Evo και συνοδηγό τον Χρήστο Μπακλώρη, αλλά και των Χρυσόστομου Καρέλλη-Λεωνίδα Μαχαίρα (Citroen C3 Rally2). Με δεδομένη την εμπειρία, μία θέση ψηλά στην κατάταξη θα διεκδικήσουν και οι Βασίλης-Γιάννης Βελάνης με ακόμα ένα Skoda Fabia Rally2 Evo. Με ίδιο αυτοκίνητο θα δούμε και τους Θέμη Χαλκιά-Ανδρέα Βίγκο, Διονύση Σπανό-Σωτήρη Γκοτοβό, Γιώργο Αθανασόπουλο-Σπύρο Μπαρδάκη, ενώ με Ford Fiesta Rally2 θα εκκινήσουν οι Γιώργος Βασιλάκης-Κώστας Σούκουλης.
Junior WRC
Την ίδια ώρα, το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις θα αποτελέσει τον καταληκτικό γύρο του Πρωταθλήματος Νέων (Junior WRC) και τον αγώνα όπου θα στεφθεί ο Πρωταθλητής ανάμεσα στα μελλοντικά αστέρια του θεσμού, που αγωνίζονται με τετρακίνητα Ford Fiesta Rally3. Μέχρι αυτήν τη στιγμή τον τίτλο διεκδικούν οι Sami Pajari-Enni Malkonen, Jon Armstrong-Brian Hoy, Robert Virves-Julia Thulin και Lauri Joona-Mikael Korhonen, με μόλις 5 βαθμούς να χωρίζουν τον πρώτο από τον τέταρτο στη βαθμολογία! Με ίδιο αυτοκίνητο, αλλά χωρίς να προσμετρούν στο θεσμό, θα δούμε τους Νώντα Καρανικόλα-Γιώργο Κακαβά και Παναγιώτη Ισμαήλο-Allan Harryman.
Rally4
Τέλος, στη μικρότερη κατηγορία του αγώνα, με δικίνητα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally4, το «παρών» θα δηλώσουν ακόμα έξι πληρώματα και, ειδικότερα, οι Σάββας Λευκαδίτης-Βαγγέλης Ακράτος, Πασχάλης Χατζημάρκος-Μάριος Τσαούσογλου, Θεόδωρος Καλαμαράς-Βασιλική Ψαράκη, Αναστάσιος Κανελλόπουλος-Κωνσταντίνος Κοφινάς και Λοΐζος Παπαγεωργίου-Βασίλης Κούγιας (όλοι με Peugeot 208 Rally4), ενώ με Ford Fiesta Rally4 θα συμμετάσχουν οι Στέφανος Θεοχαρόπουλος-Γιώργος Κότσαλης. Από τη λίστα των συμμετοχών δε θα μπορούσε να λείπει ο Χάρης Καλτσούνης, o οποίος με τον Αλέξανδρο Ματαλιωτάκη θα εκκινήσει στο 39ο Ράλι Ακρόπολις της καριέρας του, οδηγώντας ένα Opel Corsa.
Με το χρόνο, πλέον, να μετράει αντίστροφα για την 69η εκδοχή ενός αγώνα που, πέρα από τη δεδομένη ποιότητα των συμμετοχών του, με πυλώνα 16 ειδικές διαδρομές στην Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα, έρχεται να προβάλει μία μοναδική Ελλάδα σε κάθε άκρη της Γης!
Προτεραιότητα η ασφάλεια
Χρειάζεται η συνεργασία όλων ώστε να αποφευχθεί κάθε δυσάρεστο ή επικίνδυνο ενδεχόμενο. Στην επίσημη ιστοσελίδα του αγώνα (www.acropolisrally.gr), στον τομέα «Θεατές», έχουν αναρτηθεί όλα όσα κρίνονται απαραίτητα για το σχεδιασμό, την προσέγγιση και την πρόσβαση στις ειδικές διαδρομές του αγώνα. Χάρτες υψηλής ανάλυσης με αποτύπωση και των χώρων στάθμευσης, οδηγίες για τις προσβάσεις των θεατών και αρχεία με οδηγίες πλοήγησης μέσω ψηφιακών χαρτών είναι άμεσα προσβάσιμα, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε ταλαιπωρία κατά τη μετακίνηση στις περιοχές του αγώνα.
Οι προσβάσεις που αναφέρονται στην επίσημη ιστοσελίδα του ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις είναι αυτές που έχει ελέγξει η διοργάνωση του αγώνα και που δεν επηρεάζουν τη διεξαγωγή του, σε αντίθεση με πιθανούς άλλους δρόμους, οι οποίοι ενδέχεται να δημιουργούν αναστάτωση στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων της οργάνωσης ή και των ασθενοφόρων. Στο έντυπο «Οδηγός Θεατή» περιγράφονται όλα όσα πρέπει να γνωρίζει όποιος επιλέξει να βρεθεί στον αγώνα.
Σε γενικές γραμμές, σημειώστε ότι οι Ειδικές Διαδρομές θα κλείνουν 3 ώρες πριν τη διέλευση του πρώτου αγωνιστικού αυτοκινήτου, οπότε θα πρέπει να φροντίσετε να είστε εγκαίρως στο σημείο και να παρκάρετε στη μία πλευρά του δρόμου με τη φορά που θα ακολουθήσετε όταν φύγετε ώστε να μην χρειάζεται αναστροφή. Για κανένα λόγο μην καθίσετε σε σημείο του δρόμου όπου υπάρχουν απαγορευτικές πινακίδες. Δεν θα πρέπει να βρίσκεστε στην εξωτερική πλευρά μίας στροφής ή σε σημεία με άλματα.
Καλό θα ήταν να επιλέξετε να παρακολουθήσετε τον αγώνα σε ένα όσο το δυνατόν πιο υπερυψωμένο σημείο και όσο το δυνατόν πιο μακριά από το δρόμο. Έχετε κατά νου ότι πέτρες μπορούν πολύ εύκολα να εκτιναχθούν σε μεγάλη απόσταση. Όταν περνάει το αυτοκίνητο του Εκπρόσωπου Ασφαλείας της FIA δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να είστε μέσα στη διαδρομή, ενώ δεν θα πρέπει να μετακινηθείτε από τη θέση σας μέχρι να περάσει και το ουραγό αυτοκίνητο με την καρό σημαία.
Η επιτυχία της διοργάνωσης αποτελεί υπόθεση όλων και η ασφαλής διεξαγωγή της μπορεί να επιτευχθεί με την υιοθέτηση απλών πρακτικών πηγαίνοντας σε μία ειδική διαδρομή:
• Παρκάρετε με ασφάλεια με τη φορά που θα φύγετε και μην μπλοκάρετε το δρόμο.
• Μην περπατάτε στις ειδικές διαδρομές 30 λεπτά πριν το πέρασμα του πρώτου αγωνιστικού αυτοκινήτου.
• Απολαύστε τον αγώνα από τις προκαθορισμένες από τη διοργάνωση θέσεις θεατών.
• Σεβαστείτε τις οδηγίες των κριτών. Βρίσκονται εκεί και για τη δική σας ασφάλεια.
• Παρακολουθείτε και ακούτε τις ανακοινώσεις των διοργανωτών.
• Μη στέκεστε κοντά σε διασταυρώσεις ή σε απαγορευμένες περιοχές.
• Σεβαστείτε τη σήμανση και την οριοθέτηση χώρων με κορδέλες ασφαλείας.
• Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα μπορεί να βγουν εκτός πορείας οπουδήποτε. Μη βάζετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο.
Για να κατεβάσετε τις αφίσες «Ασφάλειας Θεατή» πατήστε εδώ.
Το Πρόγραμμα του αγώνα
Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου
08.01: SHAKEDOWN – ΛΑΜΙΑ
20.08: ΕΔ1 «EKO SSS Olympic Stadium» – 1,95 χλμ.
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου
07.53: ΕΔ2 «ΛΟΥΤΡΑΚΙ 1» – 17,95 χλμ.
08.46: ΕΔ3 «ΧΑΡΒΑΤΙ» – 14,42 χλμ.
11.29: ΕΔ4 «ΛΟΥΤΡΑΚΙ 2» – 17,95 χλμ.
13.12: ΕΔ5 «ΔΑΦΝΗ» – 13,99 χλμ.
15.15: ΕΔ6 «ΛΙΒΑΔΕΙΑ» – 21,03 χλμ.
17.53: ΕΔ7 «ΒΩΞΙΤΕΣ» – 22,97 χλμ.
Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου
08.33: ΕΔ8 «ΠΥΡΓΟΣ 1» – 33,20 χλμ.
09.34: ΕΔ9 «ΠΕΡΙΒΟΛΙ 1» – 17,42 χλμ.
11.08: ΕΔ10 «ΤΡΑΖΑΝ 1» – 23,37 χλμ.
14.33: ΕΔ11 «ΠΥΡΓΟΣ 2» – 33,20 χλμ.
15.34: ΕΔ12 «ΠΕΡΙΒΟΛΙ 2» – 17,42 χλμ.
17.08: ΕΔ13 «ΤΡΑΖΑΝ 2» – 23,37 χλμ.
Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου
09.08: ΕΔ14 «ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙ 1» – 16,90 χλμ.
10.11: ΕΔ15 «ΕΛΑΤΕΙΑ – ΡΕΓΓΙΝΙ» – 11,26 χλμ.
13.18: ΕΔ16 «ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙ 2» – 16,90 χλμ.
Συμμετοχές
Count | No. | Competitor | Driver Co-Driver | Nat | Car | Class Group |
1 | 69 | TOYOTA GAZOO RACING WRT | Kalle ROVANPERÄ Jonne HALTTUNEN | FIN FIN | TOYOTA GR Yaris Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
2 | 8 | HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAM | Ott TÄNAK Martin JÄRVEOJA | EST EST | HYUNDAI i20 N Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
3 | 11 | HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAM | Thierry NEUVILLE Martijn WYDAEGHE | BEL BEL | HYUNDAI i20 N Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
4 | 33 | TOYOTA GAZOO RACING WRT | Elfyn EVANS Scott MARTIN | GBR GBR | TOYOTA GR Yaris Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
5 | 18 | TOYOTA GAZOO RACING WRT NG | Takamoto KATSUTA Aaron JOHNSTON | JPN IRL | TOYOTA GR Yaris Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
6 | 42 | M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM | Craig BREEN Paul NAGLE | IRL IRL | FORD Puma Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
7 | 4 | TOYOTA GAZOO RACING WRT | Esapekka LAPPI Janne FERM | FIN FIN | TOYOTA GR Yaris Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
8 | 19 | M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM | Sébastien LOEB Isabelle GALMICHE | FRA FRA | FORD Puma Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
9 | 6 | HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAM | Dani SORDO Candido CARRERA | ESP ESP | HYUNDAI i20 N Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
10 | 44 | M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM | Gus GREENSMITH Jonas ANDERSSON | GBR SWE | FORD Puma Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
11 | 7 | M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM | Pierre-Louis LOUBET Vincent LANDAIS | FRA FRA | FORD Puma Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
12 | 16 | M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM | Adrien FOURMAUX Alexandre CORIA | FRA FRA | FORD Puma Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
13 | 9 | M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAM | Jourdan SERDERIDIS Frederic MICLOTTE | GRC BEL | FORD Puma Rally1 HYBRID | RC1 Rally1 |
14 | 20 | TOKSPORT WRT | Andreas MIKKELSEN Torstein ERIKSEN | NOR NOR | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
15 | 21 | PH SPORT | Yohan ROSSEL Valentin SARREAUD | FRA FRA | CITROEN C3 | RC2 Rally2 |
16 | 22 | HYUNDAI MOTORSPORT N | Teemu SUNINEN Mikko MARKKULA | FIN FIN | HYUNDAI i20 N | RC2 Rally2 |
17 | 23 | TOKSPORT WRT 2 | Nikolay GRYAZIN Konstantin ALEKSANDROV | ANA ANA | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
18 | 24 | TOKSPORT WRT | Marco BULACIA Diego VALLEJO | BOL ESP | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
19 | 25 | TOKSPORT WRT 2 | Emil LINDHOLM Reeta HÄMÄLÄINEN | FIN FIN | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
20 | 26 | CHRISTOPHER INGRAM | Christopher INGRAM Craig DREW | GBR GBR | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
21 | 27 | BRUNO BULACIA | Bruno BULACIA Marc MARTI | BOL ESP | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
22 | 28 | ALM MOTORSPORT | Georg LINNAMÄE James MORGAN | EST GBR | VOLKSWAGEN Polo GTI | RC2 Rally2 |
23 | 29 | HYUNDAI MOTORSPORT N | Fabrizio ZALDIVAR Marcelo DER OHANNESIAN | PRY ITA | HYUNDAI i20 N | RC2 Rally2 |
24 | 30 | GAURAV GILL | Gaurav GILL Gabriel MORALES | IND BRA | SKODA Fabia | RC2 Rally2 |
25 | 31 | GREGOIRE MUNSTER | Gregoire MUNSTER Louis LOUKA | LUX BEL | HYUNDAI i20 N | RC2 Rally2 |
26 | 32 | MARTIN PROKOP | Martin PROKOP Michal ERNST | CZE CZE | FORD Fiesta MkII | RC2 Rally2 |
27 | 34 | MAURO MIELE | Mauro MIELE Luca BELTRAME | ITA ITA | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
28 | 35 | ARMIN KREMER | Armin KREMER Timo GOTTSCHALK | DEU DEU | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
29 | 36 | JORGE MARTÍNEZ | Jorge MARTÍNEZ Alberto ÁLVAREZ NICHOLSON | CHL ARG | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
30 | 37 | JEAN-MICHEL RAOUX | Jean-Michel RAOUX Laurent MAGAT | FRA FRA | VOLKSWAGEN Polo GTI | RC2 Rally2 |
31 | 38 | JONATHAN RIEU | Jonathan RIEU Jules ESCARTEFIGUE | FRA FRA | CITROEN C3 | RC2 Rally2 |
32 | 39 | FRÉDÉRIC ROSATI | Frédéric ROSATI Stéphane PRÉVOT | FRA BEL | HYUNDAI i20 N | RC2 Rally2 |
33 | 40 | FABRIZIO ARENGI | Fabrizio ARENGI Massimiliano BOSI | ITA ITA | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
34 | 41 | EDUARDO CASTRO | Eduardo CASTRO Fernando MUSSANO | PER ARG | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
35 | 43 | CARLO COVI | Carlo COVI Michela LORIGIOLA | ITA ITA | SKODA Fabia | RC2 Rally2 |
36 | 45 | DIOGO SALVI | Diogo SALVI Hugo MAGALHAES | PRT PRT | SKODA Fabia | RC2 Rally2 |
37 | 46 | MIGUEL DÍAZ ABOITIZ | Miguel DÍAZ ABOITIZ Jordi HEREU | ESP ESP | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
38 | 47 | GEORGIOS KECHAGIAS | Georgios KECHAGIAS Dimitrios SAINIS | GRC GRC | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
39 | 48 | PANAGIOTIS ROUSTEMIS | Panagiotis ROUSTEMIS Christos BAKLORIS | GRC GRC | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
40 | 49 | LAMBROS ATHANASOULAS | Lambros ATHANASOULAS Nikolaos ZAKCHAIOS | GRC GRC | HYUNDAI i20 N | RC2 Rally2 |
41 | 50 | ALEXANDROS TSOULOFTAS | Alexandros TSOULOFTAS Ross WHITTOCK | GRC GBR | VOLKSWAGEN Polo GTI | RC2 Rally2 |
42 | 51 | CHRYSOSTOMOS KARELLIS | Chrysostomos KARELLIS Leonidas MACHAIRAS | GRC GRC | CITROEN C3 | RC2 Rally2 |
43 | 52 | EMMANOUIL STEFANIS | Emmanouil STEFANIS Konstantinos STEFANIS | GRC GRC | HYUNDAI i20 N | RC2 Rally2 |
44 | 53 | VASILEIOS VELANIS | Vasileios VELANIS Ioannis VELANIS | GRC GRC | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
45 | 54 | EFTHYMIOS CHALKIAS | Efthymios CHALKIAS Andreas VIGKOS | GRC GRC | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
46 | 55 | JÁNOS PUSKÁDI | János PUSKÁDI Barnabás GÓDOR | HUN HUN | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
47 | 56 | GEORGE VASSILAKIS | Georgios VASSILAKIS Konstantinos SOUKOULIS | GRC GRC | FORD Fiesta | RC2 Rally2 |
48 | 57 | DIONYSIOS SPANOS | Dionysios SPANOS Sotirios GOTOVOS | GRC GRC | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
49 | 58 | SAMI PAJARI | Sami PAJARI Enni MÄLKÖNEN | FIN FIN | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
50 | 59 | JON ARMSTRONG | Jon ARMSTRONG Brian HOY | GBR IRL | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
51 | 60 | STARTER ENERGY RACING | Robert VIRVES Julia THULIN | EST SWE | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
52 | 61 | LAURI JOONA | Lauri JOONA Mikael KORHONEN | FIN FIN | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
53 | 62 | MOTORSPORT IRELAND RALLY ACADEMY | William CREIGHTON Liam REGAN | IRL IRL | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
54 | 63 | MCRAE KIMATHI | McRae KIMATHI Mwangi KIONI | KEN KEN | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
55 | 64 | DIEGO DOMINGUEZ | Diego DOMINGUEZ Rogelio PEÑATE | PRY ESP | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
56 | 65 | EPAMEINONDAS KARANIKOLAS | Epameinondas KARANIKOLAS Georgios KAKAVAS | GRC GRC | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
57 | 66 | PANAGIOTIS ISMAILOS | Panagiotis ISMAILOS Allan HARRYMAN | GRC IRL | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
58 | 67 | HAMED AL WAHAIBI | Hamed AL WAHAIBI Tony SIRCOMBE | OMN NZL | SKODA Fabia Evo | RC2 Rally2 |
59 | 68 | PETROS PANTELI | Petros PANTELI Pambos LAOS | CYP CYP | CITROEN DS3 | RC2 Rally2 |
60 | 70 | FILIP PYCK | Filip PYCK Peter DEHOUCK | BEL BEL | SKODA Fabia | RC2 Rally2 |
61 | 71 | GEORGIOS ATHANASOPOULOS | Georgios ATHANASOPOULOS Spyridon BARDAKIS | GRC GRC | SKODA Fabia | RC2 Rally2 |
62 | 72 | GABRIELE CAMPAGNOLI | Gabriele CAMPAGNOLI Nicola ARENA | ITA ITA | FORD Fiesta Rally3 | RC3 Rally3 |
63 | 73 | PEUGEOT GALLO S.A | Savvas LEFKADITIS Evangelos AKRATOS | GRC GRC | PEUGEOT 208 Rally4 | RC4 Rally4 |
64 | 74 | PASCHALIS CHATZIMARKOS | Paschalis CHATZIMARKOS Marios TSAOUSOGLOU | GRC GRC | PEUGEOT 208 Rally4 | RC4 Rally4 |
65 | 75 | STEFANOS THEOCHAROPOULOS | Stefanos THEOCHAROPOULOS Georgios KOTSALIS | GRC GRC | FORD Fiesta | RC4 Rally4 |
66 | 76 | ALEJANDRO MAURO SÁNCHEZ | Alejandro MAURO SÁNCHEZ Diego SANJUAN DE EUSEBIO | MEX ESP | RENAULT Clio Rally4 | RC4 Rally4 |
67 | 77 | DI CAPILLA RALLY STORIES | Loizos PAPAGEORGIOU Vasilios KOUGIAS | CYP GRC | CITROEN DS3 R3 | RC4 R3 |
68 | 78 | THEODOROS KALAMARAS | Theodoros KALAMARAS Vasiliki PSARAKI | GRC GRC | PEUGEOT 208 Rally4 | RC4 Rally4 |
69 | 79 | ANASTASIOS KANELLOPOULOS | Anastasios KANELLOPOULOS Konstantinos KOFINAS | GRC GRC | PEUGEOT 208 Rally4 | RC4 Rally4 |
70 | 80 | CHARISIS KALTSOUNIS | Charisis KALTSOUNIS Alexandros MATALIOTAKIS | GRC GRC | OPEL Corsa Rally4 | RC4 Rally4 |
Οι Νικητές
Το 1951, το «Ελληνικό Ράλι Αυτοκινήτου» υπήρξε ο πρόδρομος του «Ράλι Ακρόπολις». Έγινε από μία ομάδα φίλων με τη συμβολή της ΕΛΠΑ. Το 1952 ο αγώνας μετονομάστηκε σε «Ράλι ΕΛΠΑ» και το 1953 έγινε η μετονομασία σε «Ράλι Ακρόπολις», όταν ο αγώνας έγινε διεθνής.
Το 1955 ο αγώνας συμπεριλαμβάνεται στο «Πρωτάθλημα Τουρισμού Ευρώπης», ενώ το 1973 «γεννήθηκε» το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) και το «Ράλι Ακρόπολις» ήταν ένας από τους αγώνες που συμπεριλήφθηκαν στο πρόγραμμα της πρώτης σεζόν του WRC. Το 1974 η ενεργειακή κρίση και η ρευστότητα της πολιτικής κατάστασης δεν επέτρεψαν τη διεξαγωγή του και το 2010 δεν έγινε το Ράλι Ακρόπολις, καθώς έμεινε εκτός θεσμού, επειδή η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) εκείνη την περίοδο «δοκίμαζε» την κυλιόμενη εναλλαγή χωρών.
Από το 2014 έως το 2018, το Ράλι Ακρόπολις δεν ήταν στο πρόγραμμα του WRC, αλλά του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος (ERC). Το 2021, φυσικά, ήρθε η μεγάλη επίστροφή του στο WRC έπειτα από 8 χρόνια απουσίας από το καλεντάρι.
(Ελληνικό Ράλι Αυτοκινήτου) 1951: Πέτρος Περατικός / Fiat 1400
(Ράλι ΕΛΠΑ) 1952: Τζόνι Πεσματζόγλου – Νίκος Παπαμηχαήλ / Chevrolet Deluxe V8
1953: Νίκος Παπαμιχαήλ – Σπύρος Δημητράκος / Jaguar XK120
1954: Πέτρος Παπαδόπουλος – Σπύρος Δημητράκος / Opel Rekord
1955: Τζόνι Πεσματζόγλου – Μ. Παπανδρέου / Opel Kapitän
1956 : Bάλτερ Σοκ – Ρολφ Μολ / Mercedes-Benz 300 SL
1957 : Ζαν Πιέρ Εσταζέ – Λουσίλ Εσταζέ / Ferrari 250 GT
1958 : Λουίτζι Βιλιορέζι – Τσίρο Μπασαντόνα / Lancia Aurelia B20 GT
1959 : Βόλφγκανγκ Λέβι – Χανς Βέντσερ / Auto Union 1000
1960 : Bάλτερ Σοκ – Ρολφ Μολ / Mercedes-Benz 220 SE
1961 : Έρικ Κάρλσον – Βάλτερ Κάρλσον / Saab 96
1962 : Έουγκεν Μπόριγκερ – Πίτερ Λανγκ / Mercedes-Benz 220 SE b
1963 : Έουγκεν Μπόριγκερ – Ρολφ Κνολ / Mercedes-Benz 300 SE
1964 : Τομ Τράνα – Γκούναρ Τερμάνιους / Volvo PV544
1965 : Καρλ Μάγνους Σκογκ – Λένναρτ Μπέργκρεν / Volvo Amazon
1966 : Μπενκτ Σόντερστρορμ – Γκούναρ Παλμ / Ford Cortina Lotus
1967 : Πάντι Χόπκιρκ – Ρον Κρέλιν / Mini Cooper S
1968 : Ρότζερ Κλαρκ – Τζιμ Πόρτερ / Ford Escort
1969 : Πάουλι Τοϊβόνεν – Μάρτι Καλάρι / Porsche 911 S
1970 : Ζαν Λυκ Τεριέ – Μαρσέλ Καλεβάρτ / Alpine-Renault A110 1300
1971 : Ούβε Άντερσον – Αρν Χερτζ / Alpine-Renault A110 1600
1972 : Χάκαν Λίντμπεργκ – Χέλμουτ Έισεντλε / Fiat 124 Spider
1973 : Ζαν Λυκ Τεριέ – Κρίστιαν Ντελφεριέ / Alpine-Renault A110 1800
1974 : Δεν διεξήχθη
1975 : Βάλτερ Ρερλ – Γιόχαν Μπέργκερ / Opel Ascona 1.9 SR
1976 : Χάρι Κάλστρομ – Κλάους Γκόρεν Άντερσον / Datsun 160J
1977 : Μπιόρν Βάλντεγκααρντ – Χανς Τορζέλιους / Ford Escort RS 1800
1978 : Βάλτερ Ρερλ – Κρίστιαν Γκάισντερφερ / Fiat 131 Abarth
1979 : Μπιόρν Βάλντεγκααρντ – Χανς Τορζέλιους / Ford Escort RS 1800
1980 : Άρι Βάτανεν – Ντέιβιντ Ρίτσαρντς / Ford Escort RS 1800
1981 : Άρι Βάτανεν – Ντέιβιντ Ρίτσαρντς / Ford Escort RS 1800
1982 : Μισέλ Μουτόν – Φαμπρίτσια Πονς / Audi Quattro
1983 : Βάλτερ Ρερλ – Κρίστιαν Γκάισντερφερ / Lancia 037
1984 : Στιγκ Μπλόμκβιστ – Μπιόρν Σέντεμπεργκ / Audi Quattro
1985 : Τίμο Σάλονεν – Σέπο Χαριάνε / Peugeot 205 T16
1986 : Γιούχα Κάνκουνεν – Γιούχα Πίρονεν / Peugeot 205 T16
1987 : Μάρκου Άλεν – Ίλκα Κιβιμάκι / Lancia Delta HF 4WD
1988 : Μίκι Μπιαζιόν – Τιτσιάνο Σιβιέρο / Lancia Delta HF Integrale 8V
1989 : Μίκι Μπιαζιόν – Τιτσιάνο Σιβιέρο / Lancia Delta HF Integrale 8V
1990 : Κάρλος Σάινθ – Λουίς Μόγια / Toyota Celica GT-4 ST165
1991: Γιούχα Κάνκουνεν – Γιούχα Πίρονεν / Lancia Delta HF Integrale 16V
1992: Ντιντιέ Οριόλ – Μπερνάρντ Οσελί / Lancia Delta HF integrale Evoluzione
1993 : Μίκι Μπιαζιόν – Τιτσιάνο Σιβιέρο / Ford Escort RS Cosworth
1994 : Κάρλος Σάινθ – Λουίς Μόγια / Subaru Impreza 555
1995 : Άρης Βωβός – Κώστας Στεφανής / Lancia Delta HF Integrale
1996 : Κόλιν Μακ Ρέι – Ντέρεκ Ρίνγκερ / Subaru Impreza 555
1997 : Κάρλος Σάινθ – Λουίς Μόγια / Ford Escort RS Cosworth
1998 : Κόλιν Μακ Ρέι – Νίκι Γκριστ / Subaru Impreza S5 WRC ’98
1999 : Ρίτσαρντ Μπερνς – Ρόμπερτ Ριντ / Subaru Impreza S5 WRC ’99
2000 : Κόλιν Μακ Ρέι – Νίκι Γκριστ / Ford Focus RS WRC 2000
2001 : Κόλιν Μακ Ρέι – Νίκι Γκριστ / Ford Focus RS WRC 2001
2002 : Κόλιν Μακ Ρέι – Νίκι Γκριστ / Ford Focus RS WRC 2001
2003 : Μάρκο Μάρτιν – Μάικλ Παρκ / Ford Focus RS WRC 2003
2004 : Πέτερ Σόλμπεργκ – Φιλ Μιλς / Subaru Impreza S10 WRC ’04
2005 : Σεμπαστιάν Λεμπ – Ντανιέλ Ελενά / Citroën Xsara WRC
2006 : Μάρκους Γκρόνχολμ – Τίμο Ραουτιάινεν / Ford Focus RS WRC
2007 : Μάρκους Γκρόνχολμ – Τίμο Ραουτιάινεν / Ford Focus RS WRC
2008 : Σεμπαστιάν Λεμπ – Ντανιέλ Ελενά / Citroën C4 WRC
2009 : Μίκο Χίρβονεν – Γιάρμο Λέχτινεν / Ford Focus RS WRC 2009
2010 : Δεν διεξήχθη
2011 : Σεμπαστιάν Οζιέ – Ζυλιέν Ινγκρασιά / Citroën DS3 WRC
2012 : Σεμπαστιάν Λεμπ – Ντανιέλ Ελενά / Citroën DS3 WRC
2013 : Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα – Μίκα Άντιλα / Volkswagen Polo R WRC
2014 : Κρεγκ Μπριν – Σκοτ Μάρτιν / Peugeot 208 T16 R5
2015 : Καγιετάν Καγιετάνοβιτς – Γιαροσλάβ Μπαράν / Ford Fiesta R5
2016 : Ραλφ Σιρμάσις – Αρτούρς Σίμινς / Skoda Fabia R5
2017 : Καγιετάν Καγιετάνοβιτς – Γιαροσλάβ Μπαράν / Ford Fiesta R5
2018 : Μπρούνο Μαγκαλιάες – Ούγκο Μαγκαλιάες / Skoda Fabia R5
2019 : Δεν διεξήχθη
2020 : Δεν διεξήχθη
2021 : Κάλε Ροβανπέρα – Τζόνε Χαλτούνεν / Toyota Yaris WRC