Ναι! Η στιγμή για το επετειακό ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις έφτασε. Από 7 έως 10 Σεπτεμβρίου, στον 10ο γύρο του WRC για το 2023, η Ελλάδα θα γιορτάσει τα 70 χρόνια παρουσίας του στη διεθνή αθλητική σκηνή. Και μπορεί ο εθνικός μας αγώνας να πέρασε από πολλά κύματα και τα οκτώ χρόνια της απουσίας του από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι να καταγράφηκαν ως «πέτρινα» στη σύγχρονη ιστορία του, αλλά χάρη στο πείσμα, την προσπάθεια, το μεράκι και τη σωστή οργάνωση πολιτείας, χορηγών και εθελοντών, από το 2021 το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις επανήλθε στο καλεντάρι του WRC πιο δυνατό από ποτέ. Το 2023 είναι χρονιά ορόσημο. Επτά δεκαετίες για έναν Ράλι που έχει χαραχτεί βαθιά στο υποσυνείδητο οδηγών και φίλων του motorsport, ως ένα από τα πιο σκληροτράχηλα και απαιτητικά στον κόσμο.
Λίγη ιστορία
Η ιστορία δεν ήταν πάντοτε ρόδινη. Ο πρώτος μηχανοκίνητος αγώνας που καταγράφηκε στην Ελλάδα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έγινε πίσω στο 1926. Και όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, είχε αθλοθετηθεί από την ιστορική εφημερίδα ΒΡΑΔΥΝΗ. Μιλάμε για έναν χρονομετρημένο αγώνα ενός χιλιομέτρου στην ευθεία της Συγγρού. Τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα της εποχής, όμως, δεν επέτρεψαν να γίνει κάποιος αγώνας ως τον Iούλιο του 1932, οπότε έγινε για δεύτερη φορά η ανάβαση της Πάρνηθας. H ιστορική διαδρομή επαναλήφθηκε το 1933 και εκεί τελείωσε το κεφάλαιο ελληνικών αγώνων αυτοκινήτου της προπολεμικής περιόδου.
Το 1951, το «Ελληνικό Ράλι Αυτοκινήτου» υπήρξε ο πρόδρομος του «Ράλι Ακρόπολις». Έγινε από μία ομάδα φίλων με τη συμβολή της ΕΛΠΑ. Το 1952 ο αγώνας μετονομάστηκε σε «Ράλι ΕΛΠΑ» και το 1953 έγινε η μετονομασία σε «Ράλι Ακρόπολις», όταν ο αγώνας έγινε διεθνής.
Το 1955 ο αγώνας συμπεριλαμβάνεται στο «Πρωτάθλημα Τουρισμού Ευρώπης», ενώ το 1973 «γεννήθηκε» το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) και το «Ράλι Ακρόπολις» ήταν ένας από τους αγώνες που συμπεριλήφθηκαν στο πρόγραμμα της πρώτης σεζόν του WRC. Το 1974 η ενεργειακή κρίση και η ρευστότητα της πολιτικής κατάστασης δεν επέτρεψαν τη διεξαγωγή του και το 2010 δεν έγινε το Ράλι Ακρόπολις, επειδή η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) εκείνη την περίοδο «δοκίμαζε» την κυλιόμενη εναλλαγή χωρών. Από το 2014 έως το 2018, το Ράλι Ακρόπολις δεν ήταν στο πρόγραμμα του WRC, αλλά του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος (ERC). Το 2021 ήρθε η μεγάλη επιστροφή στο WRC έπειτα από 8 χρόνια απουσίας από το καλεντάρι.
Ο αγώνας
Αυλαία για το 70ο ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις, έχουμε ουσιαστικά με το Shakedown το πρωί της Πέμπτης 7 Σεπτεμβρίου (08:01) στην ε.δ. Λυγαριά κοντά στη Λαμία, στην οποία οι οδηγοί θα πάρουν μία πρώτη γεύση για το τι θα επακολουθήσει στο αγωνιστικό 3ήμερο. Μετά οι ομάδες θα κατευθυνθούν προς Αθήνα για την εκκίνηση του αγώνα κάτω από την Ακρόπολη (18:00).
Μετά την εκκίνηση την Πέμπτη, έπεται η θεαματική υπερειδική ΕΚΟ Super Special Stage στην Πλατεία Νερού (19:05). θα εξελιχθεί σε μία διαδρομή συνολικού μήκους 1,48 χλμ., με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα αρχικά να περνούν μέσα από την Πλατεία Νερού, πριν κατευθυνθούν ανάμεσα στα γήπεδα Tae Kwon Do και Beach Volley και επιστρέψουν για δεύτερη φορά στην Πλατεία Νερού. Εκεί θα βρίσκονται τοποθετημένες δύο κερκίδες, συνολικής χωρητικότητας 6.300 θέσεων. Mε θέα στη Μαρίνα Φαλήρου και στο Θωρηκτό Αβέρωφ, το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις θα «ταξιδέψει» για ακόμα μία φορά την εικόνα της Ελλάδας σε περισσότερες από 150 χώρες στον κόσμο. Τα αυτοκίνητα θα αγωνιστούν ανά ένα, ακριβώς όπως και στις 14 ειδικές διαδρομές τις επόμενες τρεις ημέρες.
Από τις ε.δ. Λουτράκι (08:23, 12:19) και «Πίσια» (09:26), ξεκινάει το αγωνιστικό τριήμερο το πρωί της Παρασκευής 8 Σεπτεμβρίου, ενώ η αγωνιστική δράση θα μεταφερθεί στις ειδικές της Στερεάς Ελλάδας (Λειβαδιά στις 15:12 και Ελάτεια στις 16:45), με επίκεντρο και πάλι τη Λαμία. Η διαδρομή είναι ίσως η πιο αντιπροσωπευτική της 70χρονης ιστορίας του, ενώ το Σάββατο περιλαμβάνει τα περισσότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα (141,40) και περιλαμβάνει από δύο φορές τις ε.δ Παύλιανη (07:08 και 14:08), Καρούτες (08:41 και 15:41) και Ελευθεροχώρι (11:05 και 18:05). Την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου, η ημέρα ξεκινάει με «Ταρζάν» (08:52), ενώ η νέα προσθήκη «Γραμμένη» (10:05), θα είναι και η Power Stage του αγώνα (13:15). Τα αγωνιστικά χιλιόμετρα είναι ελάχιστα περισσότερα από πέρσι (306,65) και αγγίζουν τα 307,89.
Οι συμμετοχές
Εκκίνηση κάτω από την Ακρόπολη θα πάρουν 72 πληρώματα από 31 χώρες. O μεγαλύτερος αριθμός των τελευταίων 17 ετών. Πλην της αριθμητικής πληρότητάς του, ο 10ος γύρος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος διακρίνεται και για την ποιότητα των συμμετοχών σε κάθε κατηγορία, με τους διεκδικητές όλων των τίτλων να έρχονται στην Ελλάδα.
Δέκα υβριδικά αυτοκίνητα κατηγορίας Rally1 θα αναμετρηθούν στα ελληνικά βουνά, με την υποστηρικτική κατηγορία WRC2 να συγκεντρώνει επιπλέον τριάντα συμμετοχές. Την ίδια ώρα, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η ελληνική παρουσία θα είναι ισχυρή, με 20 πληρώματα, ενώ στην Ελλάδα θα κριθεί ο τίτλος για το Πρωτάθλημα Νέων, καθώς το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις αποτελεί τον έβδομο και τελευταίο γύρο του Πρωταθλήματος JWRC.
Η Παγκόσμια Πρωταθλήτρια του 2022, Toyota Gazoo Racing, θα παραταχθεί στον αγώνα με τέσσερα GR Yaris Rally1. Δίπλα στους Kalle Rovanpera, Elfyn Evans και Takamoto Katsuta, οι Έλληνες θεατές θα έχουν την τύχη να δουν για ακόμα μία φορά τον 8 φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή, Sebastien Ogier, o οποίος αγωνίζεται σε επιλεκτικούς αγώνες. Η Hyundai Shell Mobis αναμένεται με τρία i20Ν Rally1, με τους σταθερούς Thierry Neuville και Esapekka Lappi να πλαισιώνονται από τον πολύπειρο Dani Sordo που επιστρατεύτηκε για τον αγώνα. Η M-Sport Ford στοχεύει στην Ελλάδα να δώσει τέλος στο κακό σερί της με πρώτο βιολί στην προσπάθειά της τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή του 2019, Ott Tanak, ενώ, με ακόμα δύο Puma Rally1 θα εμφανιστούν ο νεαρός Pierre-Louis Loubet, αλλά και ο Ιορδάνης Σερδερίδης με την ελληνική σημαία.
Στη μάχη του WRC2, τριάντα αυτοκίνητα του είδους θα δηλώσουν το «παρών» στο ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις – ανάμεσά τους και οι πρωταγωνιστές των ελληνικών αγώνων. Στη λίστα ξεχωρίζει το όνομα του επικεφαλής στη βαθμολογία Andreas Mikkelsen, ο οποίος θέλει να κάνει ένα αποφασιστικό βήμα για την κατάκτηση του τίτλου. Το έργο του κάθε άλλο παρά εύκολο αναμένεται, αφού με ίδιο αυτοκίνητο (Skoda Fabia Rally2) απέναντί του θα έχει τον νικητή του Ράλλυ Φινλανδίας στην κατηγορία, Sami Pajari, τον δεύτερο στην βαθμολογία, Yohan Rossel (Citroen C3 Rally2), αλλά και τους Oliver Solberg (Skoda Fabia Rally2), Gus Greensmith (Skoda Fabia), Nikolay Gryazin (Skoda Fabia), Andrien Fourmaux (Ford Fiesta Rally2) κ.ά.
Ο Πρωταθλητής Ελλάδας (2021, 2023), Αλέξανδρος Τσουλόφτας (Volkswagen Polo GTi Rally2), θα προσπαθήσει να επαναλάβει την περυσινή του επιτυχία (9ος γενικής και τρίτος WRC2 Open), ενώ με υψηλούς στόχους θα ξεκινήσει τον αγώνα και ο Λάμπρος Αθανασούλας, ο οποίος για τρίτη συνεχόμενη χρονιά θα βρεθεί πίσω από το τιμόνι ενός i20 Rally2, με την υποστήριξη της Hyundai Ελλάς. Με όπλο του την εμπειρία, μεταξύ των πρωταγωνιστών αναμένεται να βρεθεί ο Πρωταθλητής Ελλάδας (2019) Γιώργος Κεχαγιάς, ο οποίος θα έχει στη διάθεσή του ένα Skoda Fabia Rally2. Ακόμα ένας Πρωταθλητής Ελλάδας, και συγκεκριμένα ο κάτοχος του τίτλου το 2016, Γιώργος Φιλιππίδης, επιστρέφει στο Ράλλυ Ακρόπολις -μετά από πέντε χρόνια-, οδηγώντας επίσης ένα Skoda Fabia Rally2. Το ελληνικό ενδιαφέρον αναμένεται να κερδίσουν συμμετοχές όπως αυτές των Βασίλη Βελάνη (Skoda Fabia Evo Rally2) και Παναγιώτη Ρουστέμη (Skoda Fabia RS Rally2), αλλά και του ταχύτατου στο χώμα, Χρυσόστομου Καρέλλη (Citroen C3 Rally2).
Στο ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις θα πέσει η αυλαία του Πρωταθλήματος Νέων (JWRC), θεσμού στον οποίο οι μελλοντικοί αστέρες του WRC συμμετέχουν με Ford Fiesta Rally3. Όλοι οι βασικοί πρωταγωνιστές αναμένονται στην Ελλάδα, με τον Ιρλανδό William Creighton να είναι το ακλόνητο φαβορί για τον τίτλο. Σε επίπεδο χρόνων, «απέναντί» τους θα βρεθούν ελληνικά πληρώματα με αυτοκίνητα ανάλογων προδιαγραφών. Ο Θέμης Χαλκιάς αναμένεται με το ολοκαίνουργιο Renault Clio Rally3, ενώ ο Πρωταθλητής F2 τα τελευταία τρία χρόνια, Νώντας Καρανικόλας θα εκκινήσει με ένα Ford Fiesta Rally3, όπως και ο ταλαντούχος Σπύρος Γαλεράκης.
Ενδιαφέρον ωστόσο θα έχει και η κατηγορία RC4, με έξι ελληνικά πληρώματα στις ακροπολικές ειδικές διαδρομές με δικίνητα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally4. Ο λόγος για τους Σάββα Λευκαδίτη, Πασχάλη Χατζημάρκο, Θεόδωρο Καλαμαρά και Adkanell με Peugeot 208, για τον Γιάννη Πλάγο που επιστρέφει στο Ακρόπολις, αυτήν τη φορά με ένα Ford Fiesta, και τον αειθαλή Χάρη Καλτσούνη (Opel Corsa), ο οποίος, σε ηλικία 74 ετών συνεχίζει να γράφει τη δική του ιστορία στο ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις.
Πρώτα η ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την ασφάλεια όλων των εμπλεκομένων. Πριν ταξιδέψετε προς ένα, οποιοδήποτε σημείο του αγώνα «κατεβάστε» το Επίσημο Πρόγραμμα, δείτε πώς θα προσεγγίσετε τις προτεινόμενες προσβάσεις θεατών και μάθετε ό,τι χρειάζεται για να παρακολουθήσετε τον αγώνα χωρίς απρόοπτα.
Με την πάροδο των ετών η ασφάλεια των ράλλυ έχει φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα χάρη στα μέτρα που λαμβάνουν οι διοργανωτές. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα σπορ που κρύβει κινδύνους και απαιτεί τη συνεργασία όλων ώστε να αποφευχθεί κάθε πιθανό συμβάν.
Για την ασφάλεια των θεατών στη διαδρομή του αγώνα έχουν προβλεφθεί οι αντίστοιχα ασφαλείς θέσεις θέασης, οι οποίες περιγράφονται με λεπτομέρεια στο Επίσημο Πρόγραμμα του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2023.
«Κατεβάστε» το έντυπο από το www.acropolisrally.gr και προετοιμαστείτε σωστά πριν ξεκινήσετε για μία ειδική διαδρομή του αγώνα. Το «Επίσημο Πρόγραμμα» θα διατίθεται δωρεάν -την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου- και στο Rally Village του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις (στον περιβάλλοντα χώρο της υπερειδικής διαδρομής, απέναντι από την είσοδο του γηπέδου Tae Kwon Do), όπως και στο ΕΚΟ Service Park, στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας, καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα.
Η επιτυχία της διοργάνωσης αποτελεί υπόθεση όλων και η ασφαλής διεξαγωγή της μπορεί να επιτευχθεί με την υιοθέτηση απλών πρακτικών:
• Παρκάρετε με ασφάλεια με τη φορά που θα φύγετε και μην μπλοκάρετε το δρόμο.
• Μην περπατάτε στις ειδικές διαδρομές 30 λεπτά πριν το πέρασμα του πρώτου αγωνιστικού αυτοκινήτου.
• Απολαύστε τον αγώνα από τις προκαθορισμένες από τη διοργάνωση θέσεις θεατών.
• Σεβαστείτε τις οδηγίες των κριτών. Βρίσκονται εκεί και για τη δική σας ασφάλεια.
• Παρακολουθείτε και ακούτε τις ανακοινώσεις των διοργανωτών.
• Μη στέκεστε κοντά σε διασταυρώσεις ή σε απαγορευμένες περιοχές.
• Σεβαστείτε τη σήμανση και την οριοθέτηση χώρων με κορδέλες ασφαλείας.
• Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα μπορεί να βγουν εκτός πορείας οπουδήποτε. Μη βάζετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο.
Για να κατεβάσετε το Επίσημο Πρόγραμμα πατήστε εδώ.
Για να κατεβάσετε τις αφίσες ασφάλειας θεατών πατήστε εδώ.
Προσβάσεις Θεατών
H «ασφάλεια» αποτελεί το βασικότερο συστατικό για την άρτια διεξαγωγή κάθε αγώνα Ράλλυ. Στο www.acropolisrally.gr έχει αναρτηθεί ό,τι χρειάζεται, ώστε η παρακολούθηση του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις να αποτελέσει μια μοναδική εμπειρία για κάθε θεατή.
Οι διοργανωτές του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις έχουν εργαστεί με γνώμονα την ασφάλεια του αγώνα συνολικά. Ωστόσο, χρειάζεται η συνεργασία όλων ώστε να αποφευχθεί κάθε δυσάρεστο ή επικίνδυνο ενδεχόμενο.
Στην επίσημη ιστοσελίδα του αγώνα, στον τομέα «Θεατές», έχουν αναρτηθεί όλα όσα κρίνονται απαραίτητα για το σχεδιασμό, την προσέγγιση και την πρόσβαση στις ειδικές διαδρομές του αγώνα.
Χάρτες υψηλής ανάλυσης με αποτύπωση και των χώρων στάθμευσης, οδηγίες για τις προσβάσεις των θεατών και αρχεία με οδηγίες πλοήγησης μέσω ψηφιακών χαρτών είναι άμεσα προσβάσιμα, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε ταλαιπωρία κατά τη μετακίνηση στις περιοχές του αγώνα.
Οι προσβάσεις που αναφέρονται στην επίσημη ιστοσελίδα του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις είναι αυτές που έχει ελέγξει η διοργάνωση του αγώνα και που δεν επηρεάζουν τη διεξαγωγή του, σε αντίθεση με πιθανούς άλλους δρόμους, οι οποίοι ενδέχεται να δημιουργούν αναστάτωση στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων της οργάνωσης ή και των ασθενοφόρων.
Η ασφάλεια του αγώνα είναι υπόθεση όλων!
Βρείτε τις προσβάσεις θεατών εδώ.